Saabs försök att hitta en ny ägare påverkas inte av att GM verkar gå mot konkurs.
– Det rullar på som planerat säger Paul Åkerlund, klubbordförande för IF Metall.

General Motors (GM) som än så länge äger Saab, kommer allt närmare en konkurs. I går sa långivarna nej till GM:s förslag om att växla skulder mot aktier i bolaget. Det innebär troligen att företaget tvingas ansöka om en form av rekonstruktion inom de närmsta dagarna.

Även om GM skulle gå i konkurs påverkar det troligen inte försäljningen av Saab. Enligt Joe Oliver, talesperson för Saab Automobile, fortgår planerna på att skilja bolaget från GM och hitta en ny ägare.

– Vi känner ingen panik, säger han till TT.

Saab är dock ekonomiskt beroende av lån från GM, på sammanlagt 1,1 miljarder kronor för att kunna betala löner och leverantörer medan rekonstruktionen pågår.

– De pengarna finns på ett konto öronmärkta för Saab och som rekonstruktören har tillgång till. Vad vi vet så här långt ska det kontot inte påverkas, säger Joe Oliver.

 

Saabs försäljning fortsätter
Även IF Metalls klubbordförande Paul Åkerlund tror att försäljningen av Saab fortsätter även om GM går i konkurs.

– Det är väl ingen som kan säga säkert, men vår bedömning är att vi inte påverkas alls. Även om GM skulle gå mot en form av rekonstruktion, så kommer väl den förvaltaren att göra sitt yttersta för att sälja av Saab. Det inbringar ju i alla fall några kronor och gör att de får några bekymmer mindre, säger han.

Förhandlingar pågår fortfarande med tre hemliga spekulanter, men uppgörelsen närmar sig.

– Någon gång nästa vecka skulle jag tro att det krymper till en, säger Paul Åkerlund.

Målet att försäljningen ska vara klar under juni ligger fast.

 

Saab behöver återanställa

Mitt i turbulensen på Saab finns också ljusglimtar. Efterfrågan på bilar har ökat. Efter semestrarna höjs produktionstakten på fabriken i Trollhättan från 100 bilar om dagen till 200.

– Det är en rätt rejäl ökning, men å andra sidan går vi från barnsligt låga nivåer. Men det går åt rätt håll och det är roligt, säger Paul Åkerlund.

Även med 200 bilar om dagen är produktionstaken inte ens vara hälften av vad den var för ett år sedan. Men ökningen innebär ändå att några av de 700 anställda som sades upp i april får sina jobb tillbaka.

– Vi kommer att behöva återanställa, men jag kan inte i dag gå in på hur många det kan röra sig om, säger Paul Åkerlund.