/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2008/s_jenzinger3508.jpg
Många krogar ringer och vill ha fler märken att sätta fast på sin dörr säger ombudsmannen Suzanne Jensinger i Malmö. Foto: Stig-Åke Jönsson/Scanpix.

Märkningen för krogar med kollektivavtal har fallit väl ut. Både fack och arbetsgivare är nöjda. Men några tycker att ordvalet Schysta villkor är vilseledande. Och LO har ännu inte tagit några steg mot sin märkning.

I maj skickade Hotell- och restaurangfacket ut märken till hotell, krogar, nöjesfält, skidanläggningar och bingohallar med kollektivavtal. Hur många som verkligen satte upp den röda klisterlappen vet ingen, men här och var syns märket.

– Det är en bra grej för att profilera sig, men väljer man bort det kan inte vi göra något åt det, säger ombudsman Suzanne Jensinger i Malmö.

Hon säger också att många tycker att märkningen är vilseledande. Hur kan den och den krogen ha en märkning, där är de inte alls schysta mot sina anställda, är en reaktion hon fått. Själv håller hon med, några garantier kan facket inte lämna.

– Det finns ju vissa arbetsgivare som missköter avtalet, säger hon.

Nöjd med utfallet
Hotell- och restaurangfackets tredje ordförande Malin Ackholt är nöjd med utfallet.

– Vi har stött på ett flertal väldigt positiva arbetsgivare, säger hon.

Efter det stora utskicket har förbundet dessutom tecknat 161 nya hängavtal och arbetsgivarna har fått minst 50 nya medlemmar.

– Och alla de nya får märket, säger hon.

Gemensam märkning på gång
Enligt ett kongressbeslut – där kongressen gick emot LO-styrelsen som ville avvakta – ska hela LO agera för en gemensam märkning och dessutom höra sig för om också TCO vill medverka. Men ännu har inget hänt.

– Vi kommer, som med alla andra kongressbeslut, att gå igenom beslutet och sedan komma tillbaka med förslag. I dagsläget kan jag inte säga någonting, säger Marie Linder.

Arbetsgivarna positiva
Arbetsgivarna Sveriges Hotell- och restaurangföretagare ställer sig också positiva till märkningen.

– Det är klart att det är bra att fler får kollektivavtal, även de som inte är med hos oss. Det är bra för konkurrensen. Kollektivavtalet är ju spelregler och det är bra om fler kan följa de spelreglerna, säger vd Mats Hulth.

Samtidigt tycker han att deras egen SHR-märkning är tillräcklig för medlemsföretagen.

– Några av våra medlemsföretag har väl satt upp Schysta villkormärket också, men de flesta är nog ganska nöjda med vårt.

Frågan om underentreprenörer
Han undrar också hur kunderna ska veta att företag med hängavtal verkligen är seriösa.  Garanterar SHR:s märkning det? Och att även underentreprenörerna är schysta?

– Våra företag förekommer sällan i negativa sammanhang. Vi rekommenderar alla att bara anlita seriösa underentreprenörer och hjälper till med utbildning. Och om våra företag har skatteskulder eller andra problem får de en varning och kan bli uteslutna, säger Mats Hulth.

Svårt att kontrollera
Malin Ackholt tycker att det är självklart att även de organiserade arbetsgivarna ska sätt upp Schysta villkormärket.

– SHR:s märke visar att de är medlemmar där, men jag tror inte att gemene man kopplar ihop det med schysta villkor för de anställda, säger hon.

Resurser för att kontrollera 13.000 avtal har inte Hotell- och restaurangfacket. Men nästa år skickas nya märken ut, till dem som fortfarande har avtal.

Märkningen säger dock ingenting om underentreprenörer eller inhyrd personal på krogarna.

– Men vi har fått igång goda diskussioner med stora arbetsgivare i branschen, efter historien med svartstädning på hamburgerrestaurangerna. Men det är ett annats steg och inte huvudsyftet i den här kampanjen, säger hon.

FAKTA: Schysta märket
Schysta villkormärket skickas till restauranger, hotell, caféer, nöjesparker, spa-, konferens- och skidanläggningar, casinon, bowling- och bingohallar med kollektivavtal. En bakgrund till satsningen är att åtta av tio svenskar, enligt en opinionsundersökning, tycker att det är viktigt att de restauranger, hotell med mera som de besöker har avtal.

Läs också: artikeln "Burger King gillar märket" 2008-08-27
Läs också: artikeln "Märke ska ge besked om avtal" 2008-05-22
Läs också: om din favoritkrog har schysta villkor

Charlotta Kåks Röshammar
Skriv ett e-postbrev till redaktionen