Regeringen låter framtida bilägare betala trafikförsäkring för skador som redan har inträffat, och som de inte kan göra något åt. Totalt handlar det om 75 miljarder kronor.

Samtidigt fortsätter regeringen att ta betalt för de gamla, redan inträffade skadorna via arbetsgivaravgifterna. På så sätt tar regeringen betalt två gånger, hävdar försäkringsexperter vid Svenskt Näringsliv, som är kritiska till den skatt på trafikförsäkringspremier som införs den 1 juli.

Skatten på trafikförsäkringspremier – 32 procent – beslutades av riksdagen den 7 juni. Den inbringar tre miljarder kronor om året.

Första steget
Skatten är ett led i en större reform, som går ut på att lyfta bort kostnaden för de trafikskadades sjukpenning och sjukersättning från statsbudgeten. 2009 läggs den i stället över på alla som äger ett motorfordon (se artikel som länken i botten går till).

Men principen för trafikförsäkringen (liksom all privat försäkring) är att försäkringsbolagen tar på sig ansvaret för skador som kan inträffa i framtiden, uppskattar risken, och tar betalt därefter. De försäkrar alltså framtida skador.

Stort åtagande
Likafullt vill regeringen lägga över kostnaden också för de trafikolyckor som redan har inträffat på fordonsägarna. Det är ett stort åtagande. Ett trafikskadat barn ska ha sin sjukersättning hela livet fram till pensionen. Totalt handlar det om 75 miljarder kronor, en ”skuld” som framtida bil- och motorcykelägare får betala av många år framöver.

– Regeringens motiv är att skapa incitament för säkrare trafikbeteende, säger Sofia Bergström vid Svenskt Näringsliv. Kopplingen mellan skaderisken och kostnaden för att köra ska bli starkare. Men olyckor som redan har inträffat kan ju bilförarna inte påverka! Ungdomar som inte ens har körkort i dag får betala för gamla olyckor.

Mot alla principer
Skatten strider alltså mot de försäkringsmässiga principer som regeringen själv säger sig hylla, något som också Försäkringsförbundet kritiserar.

Minst lika allvarligt är att regeringen tar dubbelt betalt för de trafikskadades sjukfrånvaro. Arbetsgivarna betalar redan sjukförsäkringsavgift som (med råge) täcker kostnaden. När de trafikskadades sjukfrånvaro nu ska bekostas av en ny skatt vore det naturliga att sänka sjukförsäkringsavgiften, anser Sofia Bergström.

– Regeringen vill ta betalt två gånger för samma sak.

Försökte stoppa
I riksdagen har socialdemokraterna försökt stoppa den nya skatten. Inte minst pensionärer som har bil behandlas orättvist, enligt Tomas Eneroth (s).

– Pensionärer som skadas i trafiken så att de förlorar sin arbetsförmåga får ju ingen sjukpenning från trafikförsäkringen. De skulle ju bara ha haft sin pension i alla fall, resonerar försäkringsbolagen. Men genom skatten på trafikförsäkringspremierna tvingas de vara med och betala för all sjukfrånvaro som kan kopplas till trafiken.

Läs också: LO ser början av systemskifte