Byggröran som säljer. Varuhuset Pub i Stockholm bygger om och håller öppet samtidigt. Ett vinnande koncept enligt marknadsansvariga. Men hur är det med arbetsmiljön?

Pubs skyltning har i kombination med en reklamkampanj väckt mycket uppmärksamhet, berättar Pernilla Karvia, marknadsansvarig.
– Det är ett nytt och otraditionellt sätt att visa våra kläder och attiraljer på. Vi märker att det genererar kunder, säger hon.

De delar av varuhuset där ombyggnationen pågår byggs för med en vägg för att minimera störningarna. Än så länge fungerar arbetsmiljön bättre än väntat, tycker Pernilla Karvia.

– Men man blir så klart rätt störd av ljuden ibland.

Vägg i vägg med byggarbetsplatsen ligger Hallbergs Guld. Isabelle Nordenborg, som jobbar med borrljuden i ryggen, är mer nyfiken än irriterad på det som händer bakom väggen.

– Det har ändå varit ganska diskret, mycket sköts innan vi kommer hit. Jag undrar mest över hur det ska bli när det är klart, säger hon.

På Handels kontor i Stockholm har Jimmy Ekman, regionalt skyddsombud, än så länge inte hört av några medlemmar som tycker att arbetsmiljön brister.

– Jag har inte fått några samtal än så länge och min erfarenhet är att medlemmarna vanligtvis hör av sig när något är fel, säger han.

Tove Stenqvist