Sveriges Åkeriföretag vill att regeringen ska snabbutreda en ny myndighet som ska sköta tillsynen av yrkestrafiken.

Lönedumpningen på vägarna leder till omfattande kriminalitet. Underbetalda östeuropeiska chaufförer stjäl diesel och säljer smuggelsprit för att överleva.

– Det förekommer även sexhandel. Chaufförerna tar med sig flickor i bilarna, berättar Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg.

I går träffade han och ytterligare två representanter för åkeribranschen infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. De upprepade kravet på en ny myndighet som tar över hela ansvaret för yrkestrafiken.

– Vi har äntligen fått upp frågan till debatt, säger Thomas Morell.

Förebilden är tyska BAG, en tuff myndighet som håller åkerierna i herrans tukt och förmaning. Den som inte har papperen i ordning måste betala böter på plats, annars är det inte köra vidare. Lastbilen står stilla tills böterna är betalda.

I jämförelse framstår Sverige som ett laglöst land. Yrkestrafikbrott leder inte till några påföljder.

– Oseriösa åkerier betraktar Sverige som ett ofarligt land, uppger Thomas Morell.

Kontrollen blir inte effektivare av att ansvaret är utspritt på flera olika myndigheter som Transportstyrelsen, Trafikverket, polisen, Skatteverket och Arbetsmiljöverket.

Låglönekonkurrensen slår ut svenska åkerier med kollektivavtal. Enligt Sveriges Åkeriföretag tjänar många östeuropeiska chaufförer så lite som knappt 6 000 kronor inklusive traktamenten och tillägg. Det är inte ovanligt att de får betala någon hundralapp i veckan i hyra för att sova i lastbilshytten.

En parlamentarisk utredning om yrkestrafiken ska bli klar i vår.