Förra måndagen kom två polisbilar till Teslas anläggning i Upplands Väsby, för att bland andra K-G Wanngård, tidigare ombudsman på LO och Handels, åter dykt upp utanför de stora glasrutorna. Han säger att de först ville föra bort honom för störande av den allmänna ordningen, men till sist ändrade sig.

– Det känns väldigt märkligt att vi har en samhällssituation där man kan freda strejkbryteri genom att kalla in polisen, säger han, men lägger till att han inte är förvånad att Tesla ringer dem.

Äldre man som gestikulerar.
K-G Wanngård är initiativtagare till protesterna.

K-G Wanngård är initiativtagare till att en grupp med facklig bakgrund i olika LO-förbund måndagsförmiddag efter måndagsförmiddag samlats utanför bilverkstaden sedan IF Metalls konflikt för kollektivavtal inleddes. I dag, en vecka efter polisens senaste besök, dyker fem personer upp.

– Helst vill man skapa ett engagemang och fylla den här jävla planen, säger K-G Wanngård om ytan med parkeringsplatser mellan Tesla och andra företag.

”En del blir förbannade”

Krister Strömberg, tidigare ombudsman på Byggnads, önskar att hela fackförbundsrörelsen skulle vara på plats för att ta fajten för ett kollektivavtal med elbilsjätten. Och att man hittade åtgärder som biter ekonomiskt, som att få arbetsgivare att avstå från Teslor som tjänstebil.

Äldre man utanför tesla-verkstad.
Krister Strömberg, tidigare ombudsman på Byggnads.

När en kund kör ut sin Tesla från verkstaden går Åke Gylfe, tidigare ombudsman i dåvarande Grafiska Fackförbundet, mot bilen och ropar: ”Det pågår en strejk här!”.

Den rullar bara vidare den här gången.

– En del blir förbannade, en del säger ”det struntar väl jag i”, säger 84-årige Åke Gylfe om vad det brukar väcka för reaktioner att närma sig kunder.

”Varken strejk eller vakt”

När det kommer en leverans till Tesla höjer männen rösterna om att det är strejk. Mannen som levererar rycker på axlarna, säger att det inte är han som bestämmer.

En bit bort, där de inte syns inifrån Tesla, står IF Metalls strejkvakter i gula västar. K-G Wanngård är skeptisk. Han säger att det inte pågår vare sig egentlig strejk eller vakt i nuläget.

Inne på verkstaden pågår arbetet för fullt, med personal som inte strejkar. Och IF Metall markerar sin närvaro, men ställer sig inte på något sätt i vägen för verksamheten.

– Aggressiv framtoning hjälper inte oss, vi vill informera och visa att strejken pågår men vi ska inte vara ett hinder för kunderna. Vi har vår rutin för hur vi uppför oss på alla strejkplatser, säger Emma Hansson, ordförande för IF Metall i Stockholms län när Arbetet ringer eftersom strejkvakterna på plats hänvisat till henne.

”Inte en gubbe som inte strejkade”

Inte heller de anställda som jobbar på Teslaverkstaden trots strejken vill prata. De öppnar dörren smalt på glänt och hänvisar till företagets pressansvariga. Dit har Arbetet vänt sig upprepade gånger med förfrågningar om intervjuer, utan att få mer än kortfattade skriftliga uttalanden till svar.

Äldre man vid en bilverkstad.
– Jag tycker att det är en plikt, säger Åke Gylfe om varför han fortsätter komma hit på måndagarna.

Till helgen har strejken pågått ett halvår, även om Tesla flitigt rundar konfliktåtgärderna och håller i gång verksamheten ändå.

– Jag tycker att det är en plikt, säger Åke Gylfe om varför han fortsätter komma hit på måndagarna.

Han och de andra vid parkeringen är oroliga för vad en facklig förlust mot Tesla skulle innebära för den svenska modellen.

K-G Wanngård säger att de som arbetar på Tesla uppger att de har bra villkor. Han menar att det i så fall beror på att andra har sett till att ha kollektivavtal som upprätthåller den nivån i Sverige, något som blir mindre självklart om elbilsjätten slipper undan avtal.

Åke Gylfe är besviken på att IF Metall inte lyckats mobilisera medlemmarna bättre.

– Jag var med i storkonflikten 1980. Det fanns inte en gubbe som inte strejkade då, säger han.

Arbetet har varit i kontakt med Tesla som avböjer att kommentera.

Lyssna på podden Arbetet Krim