Vägen mot att bygga eldrivna Saab-bilar blir allt svårare. Nevs begäran om rekonstruktion avslogs av tingsrätten.

Bolaget överklagar nu till hovrätten, och får stöd av leverantörerna. Även facket hoppas på en lösning.

En rekonstruktion är nödvändig för att Nevs ska överleva, enligt företagets egen bedömning.

– Vi ser det som en förutsättning för att kunna föra förhandlingarna i hamn och i mål. Vi behöver mer tid, säger Nevs kommunikationschef Mikael Östlund, och syftar på de diskussioner som förs med två ”globala fordonstillverkare”.

Nevs måste få in nytt kapital för att fortsätta verksamheten. Rykten har nämnt kinesiska Dongfeng och indiska Mahindra som tänkbara partners.

Men Nevs har cirka 400 miljoner kronor i skulder till leverantörer, som i flera fall vänt sig till Kronofogden för att få sina pengar. Om fogden skrider till verket kan bolaget vara illa ute.

– Det finns vissa åtgärder som Kronofogden eventuellt skulle kunna vidta, som kan handla om att utmäta tillgångar som är en del av förhandlingen och de tänkta avtalen, säger Mikael Östlund.

I en rekonstruktion, däremot, blir skulderna frysta. Nevs ambition är att på sikt betala allt, när man nått avtal med sina två förhandlingspartners.

En nyckelroll i detta har Phoenix, en plattform för nya bilmodeller som ingick när Nevs köpte det mesta av Saab Automobiles konkursbo. Planen är att bilda ett dotterbolag runt Phoenix, och sälja hälften av det till ett av företagen man förhandlar med.

Men Vänersborgs tingsrätt anser att de planer Nevs har presenterat är för osäkra. Uppgifterna om finansiella lösningar ”framstår som vaga och är helt odokumenterade”, skriver rätten i sitt beslut.

Nevs meddelade direkt att man kommer att överklaga beslutet till hovrätten.

Tingsrättens nej kom oväntat för IF Metallfacket.

– Ett mycket tråkigt besked, säger klubbordföranden Stefan Larsson.

Återstår konkurs nu?

– Jag vill inte tro det. Jag hoppas och tror att vi kan finna en lösning.

Fredrik Sidahl, vd för leverantörsorganisationen FKG, hoppas att hovrätten ser mera välvilligt på Nevs begäran.

– Jag tycker att det skulle vara märkligt om inte hovrätten nu skulle ge Nevs en möjlighet till att fortsätta sina förhandlingar med de här intressenterna, säger Sidahl.

De underleverantörer han haft kontakt med har varit övertygade om en fortsättning för Nevs.

– Fabriken är en av Europas modernaste och de har utvecklat teknik som är attraktiv, säger Sidahl.

 

 

Tidigare artiklar:

IF Metall-avdelning beklagar oväntat nej

Nevs ansöker om rekonstruktion

Facket: Bra att få del av lönegarantin

Nevsanställda får vänta på sin lön

Konkursansökan mot Nevs dras tillbaka

Konkurshot mot Nevs oroar inte facket

Nevs

• Nevs (National Electric Vehicle Sweden) köpte det mesta av konkursboet efter Saab Automobile sommaren 2012. Priset var cirka 1,7 miljarder kronor.

• Kai Johan Jiang är huvudägare och ordförande i styrelsen. Bolaget har cirka 550 anställda.

• Elbilar är affärsidén. Men hittills har Nevs bara byggt några hundra bensindrivna Saab 9—3.

• I maj stoppades produktionen på fabriken i Trollhättan, sedan Nevs fått brist på kapital.

• Nyligen gjordes en konkursansökan från en underleverantör, men den drogs tillbaka.

• I förra veckan visade man för första gången en eldriven Saab 9—3.

• Nevs har nu cirka 400 miljoner kronor i skulder till leverantörer.

• Företaget begärde på torsdagen att få gå i rekonstruktion, men begäran avslogs av Vänersborgs tingsrätt. (TT)