När Martina Selberg, regionalt huvudskyddsombud för Kommunal i Falun, inte fick svar och saknade åtgärder på de arbetsmiljöproblem hon två gånger tidigare larmat om skickade hon in ytterligare en anmälan om situationen på det privata äldreboendet i Falun, skriver Kommunalarbetaren.

Då fick hon ett mejl från HR-avdelningen på ägarföretaget Forenede care där de bland annat anklagar Martina Selberg för att ha missbrukat användandet av 6:6a, något Falu-Kuriren har rapporterat om.

”Detta börjar likna trakasserier”, skriver Forenede care i mejlet.

Tredje gången gillt 

Kritiken mot äldreboendet Daljunkaregården har varit omfattande, vilket KA tidigare rapporterat om.

Stressen bland personalen är hög – och likaså sjuktalen. Samarbetet mellan vårdbolaget och facket har inte fungerat, berättade Martina Selberg för KA i november. 

Under hösten har hon därför skickat in totalt tre anmälningar till Arbetsmiljöverket.  

Den första blev nedlagd av myndigheten, den andra inväntar hon fortfarande svar på.

För att förtydliga Kommunals önskemål om en kontroll från Arbetsmiljöverket skickade Martina Selberg nyligen in en tredje 6:6a – med en begäran om föreläggande mot vite mot vårdbolaget, om rutinerna inte skulle förbättras. 

Då kom mejlet där huvudskyddsombudet anklagades för att trakassera företaget och missbruka 6:6a.

6:6a anmälan

6:6a är en anmälan som skyddsombudet först lämnar till arbetsgivaren för att få ett arbetsmiljöproblem löst. Detta enligt Arbetsmiljölagens sjätte kapitel, paragraf 6a.

Om skyddsombudet inte är nöjt med arbetsgivarens agerande kan anmälan skickas vidare till Arbetsmiljöverket som då kan göra inspektion och eventuellt med hot om böter kräva att arbetsgivaren löser arbetsmiljöproblemet.

”Anmälan är ju det verktyg jag har att ta till. När jag får till mig att personal slutar eller blir sjukskriven på grund av bristerna så måste jag agera i min roll som regionalt skyddsombud.” 

”Många delar som inte fungerar” 

Roy Sundvall, kommunikationschef på Forenede care, skriver i ett mejl till KA att de bemött alla anmälningar skyndsamt och uppfyllt sina skyldigheter. 

”Trots detta har vi vid upprepade tillfällen ställts inför krav som vi anser vara orimliga och som inte alltid varit förankrade i faktiska arbetsmiljöproblem”, skriver han. 

På frågan om vilka krav Forenede care ansett varit orimliga har han ingen kommentar. Men anledningen till att ordet ”trakasseri” använts, skriver Roy Sundvall, är att företaget fått återkommande anmälningar av liknande karaktär, trots att de agerat. 

Men enligt huvudskyddsombudet Martina Selberg brister fortfarande både kontakten med företaget och deras rutiner för arbetsmijöarbete. 

”Det är så många delar som inte fungerar”, säger hon till Falu-Kuriren. 

Daljunkaregården – detta har hänt

Artikeln är tidigare publicerad i Kommunalarbetaren som tillsammans med Arbetet och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.