”Svenska åkerier ska inte behöva konkurrera med fuskare och kriminella”
Det behöva regleringar i lastbilsbranschen, skriver Johan Danielsson, Europaparlamentariker (S) och Kadir Kasirga, Riksdagsledamot (S).
Sverige har tappat kontrollen över delar av vår arbetsmarknad och det får konsekvenser för alla de som jobbar och verkar inom svensk åkerinäring.
Brottslighetens konsekvenser för åkerinäringen mäts inte längre bara i stulen diesel och inbrott i lastbilar utan också i uppsagda lastbilschaufförer och konkursade åkerier.
EU:s nya vägpaket var ett avgörande steg för vända den utvecklingen och när delar av detta nu underkänts av EU-domstolen måste regeringen och EU-kommissionen agera.
Lastbilschaufförer utnyttjas
Det går inte att blunda för hur oseriösa arbetsgivare idag utnyttjar lastbilschaufförer och konkurrerar ut svenska åkerier med orättvisa och ofta rent kriminella löner och villkor.
Dessutom vet vi att den osunda konkurrensen riskerar att öppna dörren för kriminella nätverk som tjänar pengar på människors utsatthet.
Det var för att vända den här utvecklingen som vi socialdemokrater drev igenom EU:s så kallade vägpaket under förra mandatperioden. Det innebär att svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar och ställer upp en rad krav för att se till att så verkligen blev fallet.
Där ingår krav på rätt vilotider, smarta färdskrivare, rätt för förarna att regelbundet komma hem, stopp för cabotagefusk och krav att utländska fordon ska åka hem minst var åttonde vecka.
EU underkände lagstiftning
Det var ett första steg mot en bransch där alla aktörer, både nationella och internationella, följer samma regler och där fuskarna inte kan gömma sig bakom brevlådeföretag. Än är vi inte mål, vi brottas fortfarande med stora problem på våra svenska vägar.
Men det som idag är olagligt var för bara några år sedan fullt lagligt.
Den 4 oktober underkände dock EU-domstolen den del av lagstiftningen som kräver att de utländska fordonen ska åka hem var åttonde vecka.
Syftet med bestämmelsen hade varit att komma bort från den affärsmodell där transportföretag strategiskt placerat sitt huvudsäte i låglöneländer, långt bort från Sverige, för att lagligt kunna dumpa löner och villkor på svenska vägar.
Att kravet nu underkänns är ett hårt slag i kampen mot fusk och utnyttjande i sektorn och utgör ett hot mot de många framsteg som gjorts för att förbättra villkoren inom åkerinäringen.
Försvara viktiga regleringar
Det är ett beslut som inte bara riskerar att försvaga rättvis konkurrens, utan även att öppna våra fler vägar för oseriösa aktörer som utnyttjar arbetstagare och äventyrar säkerheten.
I Sverige har vi arbetat hårt för att säkerställa trygga arbetsvillkor och rättvisa löner för våra lastbilsförare. För att fortsätta det arbete krävs därför två saker framåt.
För det första måste vi försvara de vinster vi som land vunnit, och därför är det så viktigt att återställa kravet på utländska bilar att regelbundet återvända hem.
Därför kräver vi nu svar från både svenska regeringen och EU-kommissionen hur de ska se till att EU-domstolens avgörande inte påverkar tryggheten på svenska vägar.
Ökade kontroller
För det andra måste vi säkra att den bottenplatta vi nu drivit igenom på EU-nivå faktiskt också märks i verkligheten. Lösningen stavas: kontroller.
Sverige ligger idag efter när det gäller att följa upp och se till att utländska chaufförer faktiskt arbetar under svenska villkor på våra vägar.
Det krävs en ambitionshöjning från Sverige och från EU måste man ställa hårdare krav på medlemsstaterna. Situationen där chaufförer utnyttjas måste få ett slut.
Sverige och Europa måste gemensamt stå upp för arbetarnas rättigheter och undvika den urvattning av lagstiftningen som EU-domstolen vill tvinga på oss. Arbetet med att motverka fusk och exploatering i transportsektorn behöver förstärkas.
Svenska åkerier, som följer lagarna och erbjuder schysta villkor, ska inte behöva konkurrera mot fuskare och kriminella. Ingen svensk lastbilschaufför ska behöva varslas på grund av osund utländsk konkurrens.
Nu är det upp till infrastrukturministern Andreas Carlsson och EU-kommissionens kommande transportkommissionär att visa om de verkligen står på arbetarnas sida.