Teslastrejken fyller ett år. Den 27 oktober hösten 2023 inledde IF Metall sin konflikt mot det amerikanska elbilsföretaget för att få dem att teckna kollektivavtal.  

Det är en kamp om löner, pensioner och försäkringar. Men också om hela den svenska arbetsmarknadsmodellen. Att få stora internationella bolag att acceptera att här i Sverige är det fack och arbetsgivare som gör upp om löner och arbetsvillkor.  

Sedan dess har en katt- och råttalek pågått mellan Tesla och de svenska facken. Blockader har inletts. Tesla har kontrat med att flyga in strejkbrytare, sopor har fraktats bort nattetid och bilar tas in i landet över Öresundsbron i stället för genom de hamnar som nu blockeras.  

Med hjälp av spårsändare kan Arbetet nu också visa hur Tesla kringgår den blockad som pågår mot posten. I åtminstone fyra månaders tid har bolaget haft hemliga adresser som facken inte känt till. Adresser dit tusentals registreringsskyltar skickats. 

Det visar hur långt Tesla är berett att gå för att få verksamheten att löpa på – liksom oviljan att acceptera den svenska arbetsmarknadsmodellen.  

I USA tappar Tesla i försäljning och i våras läckte ett internt mejl om att nedskärningar kommer kosta tio procent av bolagets anställda jobbet. Trots det tycks bolagets kontroversielle vd, Elon Musk, fast besluten att fördärva det varumärke han en gång byggt upp. 

Musk omfamnar högextrema röster och sprider konspirationsteorier. Nu senast har han gett sitt stöd till presidentkandidaten Donald Trump. Helt på tvärs med åsikter de som i vanliga fall köper en elbil står för. 

En sådan man tecknar inte kollektivavtal.  

Fackets kamp för att få Tesla att teckna kollektivavtal måste alltså bygga på uthållighet. IF Metalls strejkkassa sägs räcka i ungefär 500 år. I det här fallet är det precis vad som verkar behövas.