Handelsbankens Youtubekanal tror att invandrare äter husdjur
Johannes Klenell undrar vem Handelsbankens mediesatsning EFN egentligen är till för.
KOMMENTAR. ”Det framstår kanske inte helt seriöst att säga en sån sak i en presidentdebatt utan mer på fötterna, även om det då visar sig stämma. Det kan det ju göra. Men det hade räckt för Trump att prata om migrationen som sådan och vad den innebär för landet.”
Uttalandet kom från Handelsbankens mediesatsning EFN:s USA-korrespondent Malin Ekman efter presidentvalsdebatten i veckan. Hon tyckte att Trump istället för att prata om ”påstådd migrantföda” borde lyft Bidens och Harris migrationsmisslyckande.
Det får sägas vara närmast unikt att vilja nyansera sanningshalten i Trumps och republikanernas spridning av den rasistiska myten att migranter i Ohio stjäl och äter folks husdjur.
Den äldsta myten i rasistkokboken är som alla vet att invandrare äter upp gulliga djur. I SVT:s dokumentärserie SD-bögar påstås något liknande om invandrare, ett zoo i Småland och några lamm.
I det här fallet, som alltid, hade ryktet genomskådats innan Trump ens hunnit ta upp det i debatten.
Lämnade med buller och bång SvD
Malin Ekman lämnade med buller och bång rollen som Svenska Dagbladets USA-korrespondent där hon, enligt sin substackblogg, känt sig tystad efter att någon stackars redaktör på tidningen gjort sitt jobb.
Hon pekade ut redaktionen som för woke och konform för att säga sanningen om Trump och USA.
Jag förstår hur det är, Malin, som Svenskans värsta vänsteralibi har jag också varit med om att den där PK-borgarblaskan sagt sådant till mig som ”du måste nog förankra det här påståendet i något”, eller ”jag fattar inte riktigt vad du menar här” när jag lämnat en text.
Det är givetvis djupt kränkande.
I feel you, fellow sanningssägare, och inväntar nu mina applåder från folket, min debatt i Publicistklubben och Greidermiljarder för mitt mod.
Ingen överraskad när Ekman rekryterades
Absolut ingen alls i branschen höjde på ögonbrynet när Ekman omedelbart rekryterades för att i stället säga sanningen på Handelsbankens mediesatsning.
I ärlighetens namn hade ryktena om att så var fallet börjat spridas i stort sett redan innan själva bomben med avskedet ens slagit ned.
Nu skulle hon alltså få en jättelön av en storbank för att rapportera att det eventuellt skulle kunna vara sant att invandrare äter folks katter och hundar. Vem vet?
Handelsbanken kommer ju smälla av när de får höra talas om alla potatisodlingar i parkettgolvet.
Hon är inte ensam. De senaste månaderna har en parad av mediekändisar fått vad ryktet säger är ”skamlöst mycket pengar”. Resultatet blev också. föga oväntat, därefter.
I stort sett ingen satsning som inleds med skyhöga löner som kastas på spaltdårar utan större plan på faktiskt redaktionellt innehåll har slutat i annat än katastrof. Fråga högerextremismens New York Times, alltså Bulletin.
Ingenting satsas på själva innehållet
För absolut ingenting tycks ha satsats på själva innehållet här. Kanalens pengar och popkultur-satsning ”Mammons rike” spelas in i ett kök som vrålar ut personlighet på nivå med en visningsstädad bostadsrätt.
Niklas Ekdal spelar in trötta ”vykort från Amerika” av bedrövlig ljudkvalitet. En företagsledare ingen hört talas om intervjuas i sin företagslobby.
Fredrik Strage försöker uppvisa någon som helst poppig entusiasm över styrräntor.
Allt går i en färgskala som för tankarna till… Engelsk mjäll? Katrine Kielos Marcal sitter och covid-intervjuas hemifrån om ränteläget prydd i Iphonelurar med sladd.
Och sedan Malin Ekmans olika inspel för att nyansera bilden av Trump som viktig bekämpare mot Demokraternas wokepandemi ovanpå det.
Det är faktiskt helt obegripligt vem som ska titta. Ändå har detta ockuperat svensk mediedebatt i flera veckor.
De har liksom investerat miljoner på några av landets kändaste journalistnamn – för att prestera content av källarmoskékvalitet.
Tips till EFN: Spana in Kanal12
Mitt tips till EFN är att skippa hela storsatsningsgrejen och i stället spana in Kanal12 i Karlstad. Där har de i åratal producerat Youtubehiten ”Vimmel” och ”Sommarvimmel”, där en programledare går runt på residensstadens olika vattenhål och intervjuar dretfulla skitglada värmlänningar.
Kotlettfrillor på Handels älskar att festa. Kasta in några glada praktikanter beväpnade med kamera och mikrofon och helkvällsintervjua laddtokiga Stockolmsstekare på Östermalm.
Ingen vill ha era aktietips. Alla vill se en medelst substanser bärsärkagångspeedad hedgefondmäklare berätta om sin svinarafton med grabbarna.
Sätt Strage och Linderborg på det. Inte att analysera varför Lars Strannegård gillar konst. Blir given tittarsuccé.
Det skulle såklart vara så att man vill heja på en ny svensk mediesatsning och det kan tyckas småaktigt att gnälla – om det inte vore för alla storbankspengar som uppenbarligen regnar över EFN-kontoret. Och att resultatet blev… det här.
De har kastat jättelöner på den absoluta medieeliten, för att låta dem flyga runt i en Alfons Åberg-helikopter.