Ända sedan 2019 har Arbetsmiljöverket haft ett inspektionsärende i gång mot UPS-centret vid Sturups flygplats i Malmö. Det handlar om tunga lyft och avsaknad av hjälpmedel som truckar och liftar, men också om ensidigt arbete i högt tempo.

I en artikel i Arbetet från 2020 uttalade sig det dåvarande skyddsombudet Maick Kofod om arbetsmiljön på UPS i Malmö.

– Det är helvetet här. Jobbet är tungt och repetitivt. Arbetsmiljön har varit densamma sedan 2008. Alla beslut ska gå via USA eller Storbritannien. 

Inspektioner fortsätter trots viten

Det som från början var ett ärende växte sedan till två efter att nya fel påträffats. Men trots upprepade påstötningar under flera år har felen inte rättats till.

I stället valde UPS att överklaga kraven till både förvaltningsrätten och kammarrätten – en process som i somras nådde ett slags avslut när UPS tvingades betala totalt 1,6 miljoner för de två olika fallen.

– Vi ansökte om vitesutdömande i våras för Malmö-centret. Men ärendena fortsätter tills alla kravpunkter är uppfyllda. Vi kommer inte sluta att inspektera även fast de har fått betala vite. Vårt mål är alltid att riskerna för personalen ska försvinna, säger Hanna Martinsson, jurist på Arbetsmiljöverket till Arbetet.

I oktober ska Arbetsmiljöverket besöka Malmöcentret ännu en gång. Är inte UPS klara då väntar nya krav, nya inspektionsrundor och potentiellt nya vitesförelägganden.

”Jätteovanligt med den här typen av motstånd”

Karin Kåberger är arbetsmiljöinspektör på enheten för region väst. Hon har arbetat med centret i Mölndal sedan 2019, där myndigheten nu ansökt om ett vitesutdömande på 1 miljon kronor. Även där har UPS drivit kraven till högsta instans och förlorat.

Nu är det bara storleken på vitet som återstår att tvista om innan UPS måste betala.

– Jag måste verkligen säga att det är jätteovanligt med den här typen av motstånd mot våra krav. Varför de inte uppfyller dem kan jag inte svara på. Jag kan bara konstatera att man väljer att överklaga i stället får att åtgärda bristerna, säger Karin Kåberger till Arbetet.

Vissa saker har dock blivit bättre. Både terminalarbetarna och chaufförer behöver inte längre lyfta paket över 25 kilo.

Samtidigt finns andra brister kvar – framför allt när det gäller tillgången till tekniska hjälpmedel. Och tunga lyft i högt tempo är ett fortsatt stort problem.

Samma sak gäller centret i Järfälla. Även där har myndigheten i sommar krävt ut ett vite på 1 miljon kronor.

Transport: ”Handlar om kulturkrock”

Johan Nyman är regionalt skyddsombud för Transport i Göteborg. Han har följt UPS under lång tid. Att ärendena kring UPS blivit en sådan långbänk beror enligt honom på en kulturkrock.

– I Sverige har vi en massa regler och bestämmelser som faktiskt inte får några konsekvenser om man bryter mot dem. De bygger helt enkelt på att majoriteten vill följa dem. Svenska företag går för det mesta med på den traditionen. Men UPS är en koloss utifrån som är van vid helt andra sätt, säger Johan Nyman.

Den största vinsten hittills gällande UPS är ändå att företaget har börjat acceptera viktgränserna. De tunga lyften över 25 kilo har minskat säger han.

– Det har varit en bra konsekvens av det här. Förhoppningsvis leder det på sikt till en ny norm i branschen där man faktiskt inte kan skicka paket som väger mer än så.

UPS: ”Vi kommenterar inte pågående ärenden”

Arbetet har sökt UPS som via mejl meddelar att de inte vill kommentera fallen i Mölndal, Järfälla och Malmö.

”De här vitena är en del i en pågående juridisk process som vi arbetar med just nu. Därför kan vi inte ge mer detaljer kring dem”, skriver UPS talesperson Andrew Hansen och tillägger:

”Våra anställda är en fundamental del av vår service och vi arbetar för att bygga en organisation där de kan växa och bygga sina karriärer. Vi strävar efter att bygga en öppen och bekräftande arbetsmiljö och vidtar särskilda åtgärder för att se till att säkerheten alltid är central i det vi gör.”

UPS – störst i världen

UPS är världens största paketdistributionsföretag. Dagligen hanterar de cirka 13 miljoner paket världen över. Företaget startades i Seattle 1907 av grundaren James E Casey. Med sina kantiga bilar och bruna uniformer är UPS något av en amerikansk ikon. Bilarna och uniformerna har bland annat synts i serier som King of Queens och i filmer som Legally Blonde och Charlies Angels.

I början av 90-talet började UPS etablera sig i Sverige. Med center i Malmö, Stockholm, Västerås, Jönköping och Göteborg konkurrerar företaget i dag med Postnord, DHL, Schenker och Bring. Cirka 15 procent av den svenska marknaden tillhör UPS.

Globalt har företaget omkring 500 000 anställda i över 200 länder. I Sverige arbetar cirka 1 000 personer för UPS.