Glömd säkerhetsbrytare välte månlandare 

En anställd glömde att slå på en säkerhetsströmbrytare före start. Det ledde till att den amerikanska månlandaren Odysseus fick en svår landning på månen tidigare i år. Odysseus bröt ett ben och tippade vid landningen vilket gjorde att antenner och solpaneler hamnade åt fel håll. Trots misstaget lyckades den skicka en del forskningsdata, men livslängden blev kortare än beräknat. Och kostnaden för misstaget blev om inte astronomisk så troligen i alla fall skyhög.

Grävde av kabel – släckte Huskvarna

Vid markarbeten i Jönköpings kommun i januari råkade en arbetare gräva av en kabel i marken. 15 000 hushåll, varav 10 000 i Huskvarna blev strömlösa, enligt Jönköpingsposten. Felet kunde dock snabbt åtgärdas. Att kablar grävs av är relativt vanligt. År 2022 orsakades sammanlagt 1 620 strömavbrott i nätbolaget Eons elnät av avgrävda kablar.

Torrkokning gav dyra elräkningar

Likt en vattenkokare bör en tryckvattenreaktor vid ett kärnkraftverk aldrig köras utan vatten. Men det var vad som hände efter ett planerat underhåll på Ringhals 4 i augusti 2022.

När systemet skulle testköras hade någon slutit en så kallad frånskiljare som skulle ha varit öppen och värmarna slogs på utan att det fanns vatten i tryckhållaren. Misstaget ska enligt GP ha kostat flera hundra miljoner i reparationskostnader och förlorade intäkter. Och det bidrog till de höga elpriserna som var i den politiska hetluften vid tidpunkten.

Skattemiljoner till fel företag

En anställd på Lunds kommun skulle hösten 2019 betala tre fakturor på sammanlagt 3,7 miljoner till en privat förskola. Av misstag skickades pengarna till ett postgiro i stället för bankgiro med samma nummer och miljonerna hamnade hos ett byggföretag i Stockholm. Företaget vägrade att betala tillbaka pengarna och när Lund drev fallet till domstol hade företaget gått i konkurs, rapporterade Sydsvenskan.

Beställde tåg som var större än tunnlarna

Den spanska, statliga tågoperatören Renfe beställde 31 nya tåg för 260 miljoner euro år 2020. Ett år senare upptäckte tillverkaren att de fått fel mått i beställningen. De beställda tågen var för stora för tågtunnlarna i norra Spanien där de var tänkta att köras. Företagets vd och Spaniens transportminister lämna sina poster efter misstaget och de nya tågen har blivit minst två år försenade.