Efter flera dödsolyckor – nu förbjuder Green Cargo farliga arbetssättet
Efter flera dödsolyckor hos Green Cargo vill Arbetsmiljöverket förbjuda att anställda åker på fotsteg vid växling. Företaget motsätter sig kravet, men går med på att förbjuda åkning i särskilt utsatta situationer.
Tre anställda på Green Cargo har dött i samband med godsvagnsväxling sedan 2012, och två andra personer har mist livet på andra godsbolag, skriver Sekotidningen.
Växling utförs med fjärrstyrning och genom att en person står på ett fotsteg på en godsvagn. Det är ett av de farligaste arbetsmomenten inom järnvägen på grund av risken för olyckor.
I januari beslutade Arbetsmiljöverket att förbjuda all åkning på fotsteg hos Green Cargo från och med juni i år, om inte godsbolaget gör något åt det riskfyllda jobbet.
Detta efter en olycka i september förra året där en anställd i Södertälje föll från ett fotsteg när en godsvagn spårade ur. Kvinnan blev påkörd. Hon överlevde, men var tvungen att amputera ena foten.
Green Cargo fick möjlighet att svara på Arbetsmiljöverkets krav. I slutet av mars lämnade bolaget in ett utlåtande där de bland annat menar att ett förbud skulle drabba svenskt näringsliv och samhället hårt.
– Vi har förståelse för Arbetsmiljöverkets övervägande. Dock avråder vi från att utfärda ett totalförbud innan det finns säkra tekniska lösningar på plats, säger Green Cargos säkerhetsdirektör Karin Hesse.
Green Cargos åtgärdspaket
Green Cargo presenterar i stället ett åtgärdspaket för Arbetsmiljöverket. Bolaget hoppas att dessa åtgärder kommer att ses som tillräckliga för att höja säkerheten.
Bland annat ska åkning på fotsteg i särskilt utsatta situationer förbjudas. Vid järnvägskorsningar utan bommar ska godsvagnar stannas och arbetstagaren ska ”gå längs med vagnarna” över korsningen.
Säkerhetsdirektören: ”Vi har agerat”
Green Cargo ska bygga om vagnar för att förhindra fall och överväger också att i större utsträckning använda kameror.
Kommer kameror att ersätta arbetstagare helt?
– Nej, det går inte helt att ersätta en person. I Sverige har vi väldigt många manuella växlar och liknande som en person behöver hantera, säger Karin Hesse.
– På lång sikt tror vi på en kameralösning som kan användas i stor skala. Men då behöver kameror vara tillräckligt bra.
Med tanke på de olyckor och dödsfall som inträffat, har ni kommit i gång med dessa åtgärder för sent?
–Vi har successivt infört regeländringar och andra åtgärder. Jag skulle säga att vi har agerat proaktivt, säger Karin Hesse.
Seko: ”Dags för förändring”
Hans Danvall, lokförare och arbetsmiljöansvarig i fackliga klubben Seko Green Cargo, välkomnar arbetsgivarens åtgärder.
– Det är en farlig arbetsmiljö. Det är dags för förändring. Vi har arbetat så här i ungefär 160 år, men samhället har förändrats. Det finns mycket mer trafik i dag att ta hänsyn till, säger han.
Hans Danvall håller med Arbetsmiljöverket i många avseenden, men menar också att ett totalförbud inte är genomförbart just nu. Detta med tanke på kamerornas tekniska begränsningar.
– Enligt regelverket måste vi ha uppsikt i färdriktningen. Kameran som finns på marknaden har ingen nattsyn och ingen skydd mot snö eller is, säger Hans Danvall.
Arbetsmiljöverket vill i nuläget inte kommentera Green Cargos svar.
Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och sex andra titlar ingår i LO Mediehus.