KOMMENTAR. En 27 år gammal sci-fi-film trendar på X. Kulturkriget har äntligen nått “Starship Troopers”.

I filmen, baserad på Robert A Heinleins bok från 1959, får vi hänga med Johnny Rico (eller Johnnie, som han heter i boken) från det att han tar värvning som rekryt i det mobila infanteriet till det att Rico slungas in i intergalaktiska eldstrider där mordiska jätteinsekter gör slarvsylta av hans vapenbröder och systrar.

Sedan 1997 har vi varit hyfsat överens om att “Starship Troopers”-filmen är en satir på en fascistisk militärregim.

På ett sätt var filmen om den insektsbekämpade krigsmakten en  fortsättning på det narrativ som den nederländske regissören Paul Verhoeven påbörjade med ”Robocop”.

För hur mycket du än älskar polisvåld är det svårt att hävda att filmen om hjälten som är femtio procent människa, femtio procent maskin och hundra procent snut inte är satir.

En saftig dystopikaka där uppskruvad trickle down-ekonomi smulat ner USA till en kakmix av polisstat och megacorpstyre. Ligister löper amok på gatorna medan de riktigt fula fiskarna urholkar landet från sina kontor med panoramafönster.

”Starship Troopers” tog den idén och stoppade den i ett rymdskepp.

Nu menar X:s högerryttare att vi har feltolkat filmen hela tiden.

Wokevänstern vill bli kulturberikade av skadedjur

En skriver att wokevänstern hellre vill bli kulturberikade av skadedjur än att bevara ett vitt, skötsamt samhälle. En annan instämmer att karaktärerna i Starship Troopers omöjligen kan vara parodier. 

Som bevisföremål 1A postar de en bild på skådisarna. De är ju jättesnygga – hur skulle de kunna vara fascister?

X-högern har rätt i sak. Regissören handplockade snyggon som Casper Van Dien och Denise Richards från Beverly Hills 90210 av en anledning. 

Hållningen. Fysiken. Hakan. Verhoeven ville återskapa den ariska estetiken som fanns i Leni Riefenstahls propagandafilmer för det tredje riket.

I en intervju med Empire säger Verhoeven att han inte orkade läsa mer än två kapitel av Heinleins bok innan han avfärdade den som militaristisk propaganda. 

Han har inte fel. Boken är en reklamtext i romanformat som säljer in fördelarna med rymdkrigsföring och kolonialisering.

Kallar Karl Marx för slapp idiot

En betydande del av boken är flashbacks där Johnny med rosaskimrande värme minns sin professor i moralfilosofi, herr Dubois, som kallar Karl Marx för en slapp idiot och att rymdinsekterna på planeten Klandathu i princip är kommunister. 

Däremellan bjuds vi på rymd-pangpang. Sockret som får oss att svälja medicinen.

Sverigedemokraternas Richard Jomshof berättar i ett avsnitt i Navid Modiris podcast ”Hur kan vi?” att han gillar Robert A Heinleins bok men tycker att filmen är lite så där.

Kanske är det på grund av att Heinlein ville utforska premissen välvillig fascism. What if fascism, men där folk trivs och frodas?

Alla är välkomna, oavsett ras och kön. Men om du vill bli en medborgare, med allt vad det innebär i form av privilegier och rösträtt, måste du göra en runda i armén. 

För bara en sann medborgare är beredd att offra sitt liv för nationen. I tider av extrem nationalism, en utdragen Nato-förnedring och ett samhälle där vi hela tiden höjer ribban för vad som krävs för att bli en riktig medborgare är temat plötsligt högaktuellt.

Robocops manusförfattare Ed Neumeier höll med om Verhoevens läsning och skrev ett manus till Starship Troopers där människorna var fascister utan att säga det rätt ut. 

Båda tyckte att det räckte med detaljer som att fienden var skadedjur och att människorna bar SS-uniformer. De hade givetvis fel.

Kan omöjligen vara onda fascister

En av de mest högljudda debattörerna har varit sci-fi-författaren Isaac Young.

Han menar att människorna i filmen omöjligen kan vara onda fascister eftersom deras gator är så rena, det finns ingen kriminalitet, barnen är lydiga och skolelever visar tillbörlig respekt för sina lärare.

Det är möjligt att vi helt enkelt inte längre vet vad fascism är.

När Anton Newcombe från det psykedeliska rockbandet Brian Jonestown Massacre gästade Fredrik Strages podcast kallade han Sverige för fasciststat eftersom Spotify tjänar pengar på hans musik.

Och i Greta Gerwigs Barbie-film bryter Barbie ihop eftersom några elaka tonårstjejer kallade henne för fascist. Hon blev både sårad och perplex.

Hur kunde Barbie vara fascist när hon varken kontrollerade järnvägen eller handelsflödet?

Det kan vara knepigt med texboksdefinitionen av fascism.

Särskilt när begreppet allt mer flyter ut ur formen. Tur då att dess egen hejarklack alltid är redo att förklara hur det ligger till.