Datahaveri mer effektivt mot New Public Management än politik
En pandemi och ett datahaveri har på ett utmärkt sätt lyckats rasera delar av det förhatliga styrsystemet New Public Management. Nu måste politikerna fullfölja nedmonteringen, skriver Arbetets ledarskribent.
Strax före jul 2021 rasade allt för Kalix kommun.
En undersköterska försökte strax före klockan tre på natten skriva in det sista av sin rapport. Men systemet hade slutat svara.
Efter några ytterligare försök slog hon larm. Någonting var mycket fel med kommunens datasystem.
Snart stod det klart att hela kommunen drabbats av en gigantisk cyberattack. Avlöningslistor var blockerade, tjänstgöringslistor och mycket av den övriga kommunala informationen likaså.
Cyberattack bra för äldreomsorgen
Inom hemtjänsten gick det inte längre att läsa vad hemtjänstbrukarna skulle ha för insatser, när personal skulle komma eller vad hemtjänstpersonalen hade gjort.
Det blev en utmaning. Men ur krisen föddes också en ny insikt.
Hemtjänstpersonalen visste ju mycket väl vad den skulle göra ändå, även utan den extrema minutstyrning som personalen i Kalix jobbade under. Den som ingår i styrsystemet New Public Management, NPM.
– Våra fasta brukare har vi ju i huvudet, vi som är fast anställda.
– Förr i tiden gjorde man ju allt på papper. Jag var med på den tiden, så jag blev inte så förskräckt, säger undersköterskan Anette Wernersson i en artikel i tidningen Suntarbetsliv.
Och ur det kaos som förmodats komma växte i stället ett större lugn fram under de veckor som datablockeringen höll i sig, berättar personalen.
Löfven avskaffade aldrig NPM
Hemtjänsten planerades manuellt, personalen fick ta ett större ansvar och vittnade om att arbetet både blev roligare och att de slapp ”jaga tiden”.
Datahaveriet hade framgångsrikt raserat det förhatliga styrsystemet New Public Management, NPM.
NPM hämtades från bilindustrin och kan kortfattat sägas gå ut på att täcka varje minut med garanterat arbete och skära bort alla andra minuter.
En anställd inom hemtjänsten får alltså tilldelat ett visst antal sekunder för att följa en brukare på toaletten. Tar det längre tid än dessa tilldelade sekunder får hemtjänstpersonalen inte betalt för den extra tidens arbete.
Systemet specialkonstruerades för att maximera vinsten för ägarna och styr i dag stora delar av svensk omsorg.
Efter massiva protester lovade statsminister Stefan Löfven i sin regeringsförklaring 2014 att skrota NPM.
Det skedde dock aldrig, vare sig under Löfvens första eller andra mandatperiod.
Och i Kalix var det alltså datahaveriet som fixade avvecklingen!
I dag ingår Kalix kommun i en studie om ökad tillit i stället för minutstyrning som genomförs på Handelshögskolan i Stockholm.
Liknande otippade avvecklingar av New Public Management till förmån för en mer tillitsbaserad personalpolitik rapporterades under Coronapandemin.
Kliv fram, modiga politiker
Privat drivna omsorgsföretag försökte upprätthålla NPM-styrningen för att upprätthålla sina vinster även under pandemin, ofta med förödande resultat, men på flera mer ansvarsfulla boendena ersattes den NPM-styrda personalpolitiken av en större tilltro till personalens eget kunnande.
Två udda företeelser i samhället, en pandemi och ett datahaveri, har alltså lyckats förbättra förhållanden för hemtjänstpersonalen mer än vad våra politiker har lyckats med under de senaste tjugo åren.
Tyvärr är de här historierna i dag mer kuriosa än realpolitik.
Varken datahaverier eller pandemier sitter ju som valbara partier i Sveriges riksdag.
Och för majoriteten av Sveriges 130 000 undersköterskor har ingenting ändrats.
9 av 10 arbetar under minutstyrning
Nio av tio undersköterskor i hemtjänsten arbetar i dag under någon form av minutstyrning, enligt en rapport från Kommunal. Nära 40 procent arbetar under strikt minutstyrning.
För att få ett slut på NPM, och skapa en bättre arbetsmiljö för våra hemtjänstpersonal och en bättre omsorg för våra äldre måste vi på allvar börja attackera den extrema stora, skära, gröna eller blå elefant som i högerpartiernas och Svenskt Näringslivs skepnad ständigt står mitt i samhällsrummet och vrålar ut sitt förakt mot hemtjänstpersonalen, nämligen välfärdsföretagens vinstbegär.
NPM är förödande för den del av befolkningen som behöver vård och omsorg, den är förödande för personalen. Men den fyller ett viktigt syfte för företagen, den hjälper till att maximera vinsten.
Så vad ska våra skatter gå till?
Vi kan knappast lite på att fler pandemier och datahaverier ska genomföra det slut på NPM som Stefan Löfven lovade 2014.
Modiga politiker måste träda fram.