Obs! Efter att denna artikel publicerades har Norrköpings tingsrätt interimistiskt beslutat att Tesla måste få registreringsplåtarna, inte genom att dessa ska bäras ut av annat bolag utan genom att Tesla måste få tillfälle att själva hämta registreringsplåtarna.

Teslas senaste utspel är att stämma den svenska staten, skriver Dagens Industri.

Skälet är att Seko har stoppat all posthantering för Tesla.

Det har gjort att Tesla inte har kunnat leverera nummerplåtar till nya Teslaägare.

Och bilar utan nummerplåtar får inte framföras i Sverige.

Nu väljer alltså Tesla att stämma den svenska staten och yrkar att tingsrätten ”förpliktigar Transportstyrelsen att tillse att registreringsskyltar som Tesla äger… …kommer i Teslas besittning.”

Det kan naturligtvis ske genom att Tesla hämtar plåtarna själva eller att Transportstyrelsen låter något annat bolag än Postnord dela ut nummerplåtarna till Tesla.

Det sistnämnda skulle innebära att den svenska staten ska delta i strejkbryteri.

Vilket är fullständigt skandalöst.

Motsättningarna vid Stripa gruva

Vi hade en tid, både i Sverige, Europa och i det stora landet i väster där Tesla kommer ifrån, när kopplingen mellan företagsägare och politiker var närmast kutym och företagsägare ofta satt i de politikiska församlingarna.

Ett exempel från Sverige som är mycket snarlikt är motsättningarna vid Stripa gruva 1926.

Gruvarbetarna hade gått ut i strejk då Liberalerna, som satt i koalitionsregering med Socialdemokraterna, ville ändra lagen och beordra landets beredskapsarbetare att bli strejkbrytare i Stripa gruva.

Liberalerna drev igenom sitt krav med stöd av högern och koalitionsregeringen sprack.

Och nu kräver alltså Tesla något snarlikt.

Befängt hur lite Teslas ägare förstår

Det är i sanning befängt, och visar hur lite Teslas ägare förstår av hur demokrati och arbetsmarknadens spelregler fungerar.

Skillnaden mellan Sverige och USA är inte heller så stor som ofta görs gällande och som Tesla själva gärna vill påskina.

I USA har bilindustrifacket UAW nyligen gått igenom arbetsmarknadskonflikter både med Ford, General Motors och Stellantis.

Alla med lyckat resultat för de anställda.

Men Tesla vägrade. Även i USA.

Tesla vill vrida tillbaka klockan

Det är uppenbart att Tesla vill vrida tillbaka klockan ett sekel till den tid när företagsledare styrde politiken.

Som ett eko från striderna vid Stripa gruva hör vi magnaten Elon Musk.

Det är fullkomligt förryckt, för alla världens länder, och för alla världens arbetare.