IF Metall om Tesla: ”Vi kan inte ta kampen mot världens rikaste man på egen hand”
Konflikten mellan IF Metall och Elon Musks Tesla är på väg att trappas upp. Sympatiåtgärder som gör att konflikten sprids till andra företag kan få stor betydelse för facket, men ifrågasätts från arbetsgivarhåll.
På tisdag nästa vecka kan konflikten mellan Tesla och IF Metall sprida sig till fyra av Sveriges hamnar. I sympati med IF Metall har Transport varslat om blockad mot att lasta och lossa Teslabilar i Malmö, Södertälje, Göteborg och Trelleborg.
Det är en utökning av konflikten där IF Metall kräver att Tesla tecknar kollektivavtal. I fredags togs anställda på företagets verkstäder runt om i Sverige ut i strejk.
Nu kan alltså också företag som faktiskt har kollektivavtal dras in i konflikten. Dels via Transports sympativarsel. Dels genom att IF Metall från fredag denna vecka varslat även avtalsbundna verkstäder om blockad mot att serva Teslabilar.
Varslen väcker irritation på arbetsgivarsidan.
Facket: ”Kommer behöva hjälp”
– Den svenska modellen bygger på att arbetsmarknadens parter når lösningar genom kollektivavtal. Vi ser att varslen i det här fallet riskerar att slå hårdast mot de företag som faktiskt står upp för den här modellen, säger Johan Grauers, förhandlingschef hos Sveriges Hamnar i ett uttalande.
Det är långt ifrån första gången arbetsgivare kritiserar sympatiåtgärder. Men den möjligheten att öka trycket på företag är viktig för den fackliga sidan. Inte minst nu, med tanke på vem man har att förhandla med, konstaterar IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
– Man ska komma ihåg att vi har en konflikt mot världens högst värderade bilföretag, huvudägaren är världens rikaste man. Det här är ingen kamp som IF Metall själv bara kan ta, vi kommer behöva hjälp på olika sätt, säger han.
”Avgörande för vår modell”
Veli-Pekka Säikkälä säger att man är beredd på att konflikten kan bli långvarig.
– Och det handlar inte bara om villkoren på Teslas verkstäder, det är avgörande för vår kollektivavtalsmodell. Om vi säger att Tesla inte behöver ha kollektivavtal, varför ska konkurrenter till dem ha det då? Då kommer alla tävla med lägre villkor.
Sympatiåtgärder skulle också kunna ha extra stor betydelse om det är många på det företag som konflikten handlar om som inte är med i facket och inte väljer att strejka.
Skiftar hur många som strejkar
IF Metall har uppgett att de har medlemmar på samtliga svenska Teslaverkstäder. Men Veli-Pekka Säikkälä vill inte kommentera hur många som är med i facket bland de 120 personer vars jobb berörs av strejken.
Men när Arbetet i fredags besökte strejkvakter utanför verkstaden i Upplands Väsby slank flera anställda in.
Och en rundringning som tidningen Dagens Arbete gjort visar att det skiljer sig kraftigt åt hur många som strejkar. I Umeå uppgavs i princip alla bilmekaniker ha gått ut i strejk i fredags, medan IF Metalls lokala samordnare i Norrköping inte kände till någon som deltog.
– Det ser lite olika ut. Vi vet att på vissa ställen är det helt stopp och på andra har vi människor som jobbar, säger Veli-Pekka Säikkälä på måndagen.