– Vi har försökt få till kollektivavtal med Tesla sedan 2017. Senast försökte vi få dem till förhandlingsbordet i september. Men de är inte intresserade och säger att kollektivavtal inte passar hos dem. Då måste vi ta till konfliktåtgärder, säger Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls avtalssekreterare.

Varslet omfattar samtliga sju orter där Tesla har bilverkstäder och berör drygt 120 anställda, enligt Veli-Pekka Säikkälä.

”Ska inte kunna konkurrera med sämre villkor”

Förutom bättre villkor för Teslas anställda anser han att ett kollektivavtal är viktigt för konkurrensneutraliteten.

– Tesla ska inte kunna konkurrera med sämre villkor än andra verkstäder. Så det handlar att säkra medlemmarnas villkor både hos dem och på andra arbetsplatser, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Han vill inte uppge hur många av Teslas anställda som är medlemmar i förbundet, men förklarar att det är tillräckligt många för att driva frågan.

Har värvat medlemmar

– Vi har ju värvat medlemmar och hela idén för dem är att de ska få ett kollektivavtal. Det ger ett försäkringsskydd som är bättre än det de har nu, det ger en arbetstidsförkortning och avsättning till deltidspension och annat som de inte har nu, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Om ingen överenskommelse nås träder varslet i kraft fredagen den 27 oktober 2023 klockan 00.01

Här är Teslas verkstäder

Varslet omfattar samtliga arbetare vid Teslas verkstäder i Sverige.

Här finns anläggningarna:
Umeå
Uppsala
Stockholm – 3 anläggningar
Örebro
Norrköping
Göteborg – 2 anläggningar
Malmö