Uppdaterad fredag 27 oktober klockan 16.30.

Elon Musks elbilsjätte Tesla har etablerat en rad bilverkstäder i Sverige för att serva bilarna.

Till skillnad från andra bilverkstäder vägrar man att teckna kollektivavtal. Nu har IF Metall inlett sin strejk.

Nya Mitten sammanfattar konflikten.

Startade för fem år sedan

För SVT förklarar IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä att processen för att få Tesla i Sverige att teckna kollektivavtal startade redan för fem år sedan.

IF Metall vill att Tesla ska teckna samma avtal som gäller på andra bilverkstäder, alltså Motorbranschavtalet. För ett år sedan avslutades de senaste förhandlingarna. Nu vägrar Tesla att sätta sig vid förhandlingsbordet igen. De ger ett tvärnej till kollektivavtal.

Det har fått IF Metall att varna om varsel. Om Tesla vägrar förhandling kan både blockad och strejk bli aktuellt, vilket det till slut blev fredagsmorgonen den 27 oktober.

”Den svenska modellen står på spel” säger strejkvakten Stefan Leiding till Arbetet.

Världens värdefullaste bilföretag

Under samma period som IF Metall kämpat mot Tesla i kollektivavtalsfrågan har Teslas verkstäder expanderat. De finns i bland annat Norrköping, Göteborg, Stockholm, Malmö, Umeå och Örebro.

Tesla är idag världens högst värderade bilföretag och i mars i år spåddes Tesla Model Y bli årets mest sålda nybil i Sverige. På svenska vägar är i skrivande stund nästan 42 000 Teslabilar registrerade för att köra.

Det är dessa bilar som servas på Teslas bilverkstäder. IF Metall vill att kollektivavtal ska täcka 120 bilmekaniker och servicetekniker.

Ska inte pressa villkoren

Tesla har vägrat att täcka kollektivavtal för sina fabriker i Tyskland och USA. IF Metall vill dock inte att världens rikaste mans bilföretag ska bidra till att sänka villkoren i branschen i Sverige.

Enligt avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä skiljer sig villkoren mellan Tesla och verkstäder med kollektivavtal idag.

– Det innebär att de som jobbar på Tesla kommer att få en lägre pension än de som har kollektivavtal. Vi kan inte heller se att de har speciellt bra löner, det ser snarare ut som om de ligger under genomsnittet i branschen, säger Säikkälä till Dagens Arbete.

– Det handlar också om konkurrensneutralitet, att Tesla inte ska kunna konkurrera med sämre villkor gentemot andra i branschen och på det sättet dumpa villkoren, säger han till SVT.

Strejk

IF Metall tog ut aktuella medlemmar i strejk fredagsmorgonen den 27 oktober. Varslet berör 470 anställda.

Irene Wennemo, chef på medlingsinstitutet, säger till Ekot att hon hoppas att man ”från Teslas sida kommer förstå att det här är vår modell i Sverige, att det vanliga sättet är att ha kollektivavtal”, men läget är än så länge låst.

Teslas chefer har meddelat att de har en global policy om att inte teckna kollektivavtal. Enligt Dagens Arbete planerar Tesla nu att ta in strejkbrytare, som ska ersätta de fackliga medlemmar som strejkar. Det är inte olagligt i Sverige, men högst ovanligt eftersom det anses bryta mot gängse ordning på arbetsmarknaden.

Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om sympatiåtgärder. All lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar blockeras.

Hur länge strejken fortsätter, och om IF Metall eller andra fackförbund tar till fler åtgärder, återstår att se.