UPS-förarna förtjänar bättre arbetsmiljö
Arbetet har även tagit del av skriftligt material som visar hur företaget systematiskt fuskar. Och det på direkt order från cheferna, skriver Arbetets chefredaktör Yonna Waltersson.
God morgon! Eller vänta, stryk det. Det här är inte ett jobb där vi välkomnar varandra. ”Jag är besviken” säger chefen på morgonmötet. ”Ni ger mig inget tillbaka”, fortsätter han.
Har du otur kallas du in på chefens rum direkt efter morgonmötet. Det blir den som anses ha presterat särskilt dåligt. Kanske hotas du också med att få sparken.
Utskälld, uppgiven och med en känsla av att vara värdelös får du sedan ge dig i väg. Till ett jobb som är omöjligt att hinna och med uppmaning om att fuska.
Låter det illa? Ja, det gör ju det.
250 paket om dagen
Men när Arbetet granskar budbilsföretaget UPS är det mycket påtagliga brister som framkommer. Chefens besvikelse här ovan är direkt citerat från ljudupptagningar som vi har tagit del av.
Förarna på UPS förväntas leverera uppemot 250 paket om dagen. Budförarna som Arbetet har varit i kontakt med berättar om konstant stresspåslag och jakt på sekunder att spara.
Förarna larmar även om dåliga bilar. Trasiga ABS-bromsar, blankslitna däck och vinterdäck utan dubb är några av de fel som förarna har rapporterat in.
Arbetet har även tagit del av skriftligt material som visar hur företaget systematiskt fuskar. Och det på direkt order från cheferna.
Hinner en förare inte leverera ett paket ska det registreras som ”kunden ej hemma”, trots att ett försök att nå kunden inte ens har gjorts.
Det snyggar till siffrorna och gör kunderna rasande. Vilket i sig blir ett arbetsmiljöproblem eftersom förarna kan hamna i hotfulla situationer.
”De ljuger och förhalar”
Facket vittnar å sin sida om UPS ovilja att göra något åt problemen. ”Jag har aldrig varit med om ett företag som motarbetar oss så mycket. De strular med siffrorna, ljuger och förhalar”, som Transports ombudsman Joakim Borg säger till Arbetet.
Det är då nästan fascinerande att läsa det svar som till slut kommer per mejl från UPS när Arbetet försökt få svar på våra frågor till bolaget. ”Vi jobbar tätt med fackförbund” och ”vi strävar efter att bygga en öppen och bekräftande arbetsmiljö” påstår de.
Våra vittnesmål direkt från arbetsplatsen talar om allt annat än det.