Fega uppsägningar av miljardbolagen – några usla exempel
Klarna, Uber och Amazon... De ryggradslösa varslen är många.
Under måndagen fick anställda på Klarna ett tufft besked.
Företaget ska banta och 10 procent av de anställda måste gå. I Sverige handlar det om ungefär 500 personer som blir av med sina jobb på miljardbolaget.
Vd:n Sebastian Siemiatkowski meddelade det hela till sina anställda genom en… förinspelad video.
Klarna är varken det första eller sista bolaget som inte ens vågar möta sina anställda i ögonen vid uppsägningar. Nedan följer fem andra ryggradslösa exempel.
Uber sparkar tusentals över video
Tre minuters videosamtal, sedan var allt över. I maj 2020 meddelade Uber 3 500 anställda inom sin kundtjänst att de blivit överflödiga.
– Din roll på företaget har påverkats och i dag blir din sista arbetsdag med Uber. Du har rätt till full lön fram till det datum som anges på ditt avgångspaket, sa chefen Ruffin Chaveleau i videon då.
Anställda vittnade om att uppsägningarna kändes som ett enda lotteri, och att informationen före videosamtalet varit obefintligt.
En feg svensk trend?
Ett annat svenskt företag som gett besked om nedskärningar och varsel genom en förinspelade video är Bergendahls food/Dagab i Hässelby.
130 tjänstemannajobb kunde vara påverkade, men personalen fick inga möjligheter att ställa frågor till arbetsgivaren enligt facket Unionen.
Anledningen till varför man inte ens höll ett digitalt möte med chatt-funktion för frågor och reaktioner? Vd:n Nicholas Persson var rädd för att Teams skulle ”hacka”.
u0022Betteru0022 över Zoom
Klarna är ett i raden av tech- och startup-företag som nu drabbas av inflation och börsnedgångar. Ett annat företag i samma sits var amerikanska bolånestartupen Better.com.
För ett år sedan sparkades 900 anställda rätt och slätt via Zoom.
”If you’re on this call, you are part of the unlucky group that is being laid off”, sa vd:n Vishal Garg enligt CNN.
Amazon-kaos och olyckor
En person anställd på miljardbolaget Amazon i Sverige upplevde arbetsmiljön på företagets datacenter i Eskilstuna som ”kaotisk och stressande”. Som ett resultat ska han ha drabbats av sömnsvårigheter, vilka senare resulterade i en fallolycka, bruten fot och därefter sjukskrivning.
Amazon sparkade mannen på grund av ”bristande arbetsprestationer”, men dömdes snabbt till skadestånd.
Amazon i Sverige har fortfarande inte kollektivavtal.
Ryskt AI för sparken
Xsolla, ett ryskt betalningsföretag, sparkade 150 anställda förra året.
Det uppseendeväckande var varken att företaget var ryskt eller att bolaget skar ned, utan varför de 150 anställda pekats ut.
Cheferna på Xsolla hade analyserat sina anställdas beteendemönster på webben.
”You received this email because my big data team analyzed your activities in Jira, Confluence, Gmail, chats, documents, dashboards and tagged you as unengaged and unproductive employees.”
Vd:n försökte senare ge en mindre osympatisk förklaring på en pressträff efter att kontroversen blivit ett faktum. Det gick sådär.