Så drabbas personalen i flygbranschen av pandemin
Med fortsatta reserestriktioner gör sig flygbranschen av med personal. I USA upphörde det statliga stödet till branschen förra veckan så nu kan fler än 30 000 tvingas lämna flygbolagen American och United. Arbetet Global listar tio av årets största uppsägningsbesked.
Lufthansa
Trots ett statligt stödpaket på 9 miljarder euro, drygt 93 miljarder kronor, har tyska Lufthansa gett besked om att uppsägningar väntar för 22 000 anställda, en siffra som enligt bolaget kan komma att stiga beroende på utvecklingen av coronapandemin kommande månader. I dag har Lufthansa närmare 140 000 anställda.
American Airlines
1 oktober upphörde USA med statliga stödåtgärder för landets flygindustri. Kongressen är nu oense om fortsatt finansiell hjälp. Och i väntan på ny stöttning påbörjas uppsägningar. American Airlines behöver minska personalstyrkan med 19 000 anställda för att klara av att krisen, enligt bolaget, vilket är närmare 15 procent av all personal.
Swissport
Det schweiziska flygservicebolaget Swissport, med fler än 65 000 anställda globalt, har redan gjort sig av med 15 000 tjänster. I slutet av augusti meddelade bolaget att ytterligare några tusen kan få gå. Allt hänger på de statliga stödpaket som omfattar 35 000 anställda i flera länder där bolaget är verksamt.
British Airways
Efter förhandlingar med facken har British Airways gått med på att minska antalet uppsägningar från 12 000 till 10 000, meddelade vd Alex Cruz i mitten av september. Hittills har drygt 7 000 tjänster kapats av den totala personalstyrkan om 45 000.
EasyJet
Brittiska lågprisbolaget EasyJet gav i somras besked om att tre baser i Storbritannien måste stänga. Samtidigt vill det göra sig av med 30 procent av all personal, vilket innebär 4 500 tjänster.
Ryanair
Irländska lågprisbolaget Ryanair gav snabbt besked att bolaget var tvunget att skära 3 000 tjänster när coronakrisen slog till. Det innebär 15 procent av alla anställda. Ryanairs vd Michael O’Leary har också valt att halvera sin lön fram till mars nästa år. Men på årsstämman gav aktieägarna tummen upp för hans bonus om 458 000 euro, cirka 4,7 miljoner kronor.
Virgin Atlantic
Brittiska Virgin Atlantic har lagt ned sin verksamhet på Gatwick Airport i London och har gett besked om att drygt 3 000 av bolagets 8 500 anställda ska sägas upp.
Airbus
Flygplanstillverkaren Airbus konstaterade i somras att bolaget gick igenom sin värsta kris någonsin. Samtidigt gavs beskedet att 15 000 jobb, 1 procent av alla anställda, får lämna sina tjänster. Cirka 5 000 av jobben finns i Tyskland, 5 000 i Frankrike, 1 700 i Storbritannien, 900 i Spanien, övriga i resten av världen.
Air France
Kommande två år ska 7 500 anställda lämna Air France. Men bolaget, som i dag har cirka 85 000 anställda, hoppas kunna undvika uppsägningar genom att erbjuda avgångspaket och inte ersätta pensionsavgångar med nya tjänster.
United Airlines
Som flera andra amerikanska flygbolag går United Airlines och väntar på ett kongressbesked om eventuellt fortsatta stödåtgärder för branschen. Blir det inget planerar United Airlines att säga upp 12 000, av sina närmare 100 000 anställda, kommande månader.