I USA ger till exempel e-handelsgiganten Amazon, samt livsmedelsjättar som Walmart, Wholefoods, Albertsons och Kroger motsvarande 20 kronor mer i timmen. På grund av den kraftigt ökande onlineförsäljningen dubblar även Amazon sin övertidsersättning.

På Kroger, som har cirka 2 700 butiker och omkring 460 000 anställda i USA, får heltidsanställda dessutom en engångsbonus på drygt 3 000 kronor. Deltidare får 1 500 kronor. Enligt företagets vd Rodney McMullen ska pengarna ses som en ”hjältebonus”. 

– Butiksanställda befinner sig i frontlinjen för att se till att amerikaner har tillgång till den mat och de produkter de behöver under pandemin. Jag är oerhört tacksam för allt de gör, säger vd:n i ett uttalande.

Lönetilläggen och bonusarna följer en allt livligare debatt i USA om så kallad ”hazard pay” under coronakrisen. Argumentet från förespråkarna är att anställda som inte kan jobba hemifrån bör kompenseras för smittorisken de utsätter sig för.

Den debatten förs inte bara i USA. I slutet på mars meddelade franska dagligvarukoncernen Carrefour att man ger alla sina anställda i Frankrike närmare 11 000 kronor i en engångsbonus för deras insatser under krisen. 

Andra franska dagligvaruföretag som Auschan och les Mousquetaires group ger liknande bonusar till sin personal, vilket innebär att cirka 260 000 anställda i Frankrike kommer att omfattas.

Pengarna kommer att vara skattefria eftersom den franska regeringen har sagt att man inte tänker beskatta extra ersättning som företag ger anställda som måste vara på plats och jobba.

– Carrefour vill tacka alla team i butiker, på outlets och på lager som tar sig an de utmaningar som den här historiska krisen medför. En engångsbonus kommer att betalas ut som ett erkännande för deras engagemang under den här svåra tiden, skriver företaget på sin sajt.

I Storbritannien har flera kedjor kommit med liknande initiativ, men då i form av procentpåslag på arbetade timmar. Exempel är varuhuskedjan Mark & Spencer som ger 15 procent extra, samt Sainsburys och Tesco som ger 10 procent. 

I Tyskland har kedjan Rewe och dess dotterbolag Pennys lagt undan 220 miljoner kronor till personalbonus. Pengarna kommer att betalas ut i form av matvarukuponger. Summan för den enskilde kommer att ligga mellan 1600 till 2700 i månaden beroende på hur mycket man jobbat. Lidl och dotterbolaget Kaufland gör samma sak – vilket kommer att komma cirka 140 000 anställda i Tyskland till gagn.

Handelsnytt har frågat Ica, Coop, Hemköp, Willys och Lidl om det finns planer på att ge butiksanställda i Sverige någon form av coronabonus. Såväl Hemköp som Willys och Coop säger nej.

På Lidl har man dock valt att fördubbla medarbetarnas personalrabatt under april. 

– Utöver alla de åtgärder vi gör i butikerna för att öka tryggheten för våra medarbetare och kunder fördubblar vi den interna medarbetarrabatten under april månad. Det är ett sätt att tacka medarbetarna för deras insatser under den pågående krisen. Ett bidrag vi tror uppskattas nu till påskens matinköp, skriver Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl, till Handelsnytt.

Ica:s pressekreterare Anna Rosman lyfter fram att varje Ica-butik drivs av egna handlare som själva styr över lönerna.

– Men vi vet att det är Icahandlare som visar sina medarbetare extra uppskattning på olika sätt i dessa tider även om vi inte har någon total bild över detta, skriver hon i ett mejl.


Detta är en artikel från Handelsnytt, som tillsammans med Arbetet och tre andra tidningar ingår i LO Mediehus