Nu vill LO jobba mer med klimatfrågor
LO prioriterade ner klimatfrågan under valrörelsen. Det kanske var fel, menar organisationens andre vice ordförande. Nu är ”Greta-effekten” här. Och allt fler medlemmar undrar hur facket ska få ner utsläppen.
– Det kanske inte var rätt bedömning om man ser tillbaka på det i dag.
Det säger Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande, på plats under Almedalsveckan, om varför den fackliga centralorganisationen inte valde att särskilt lyfta klimatfrågan och sitt då färska klimatpolitiska program i valrörelsen 2018.
Många frågor var viktiga, anser hon som också är högst ansvarig för klimatfrågor LO. Men då ville ledningen rikta strålkastarna mot andra frågor, som mer pengar till välfärden.
Sedan dess har klimataktivisten Greta Thunberg gått från skolstrejkare till folkkär och världsberömd. Begreppet flygskam har hamnat på Språkrådets nyordslista.
Och när LO-topparna besöker arbetsplatser får de allt oftare frågor från medlemmar om vad LO egentligen gör för klimatet. Särskilt de unga undrar.
Och flyga ska man inte, säger Greta. Men ibland kanske man måste. Inte till Gotland som jag gjorde nu, det är inte nödvändigt. Men om vi vill stödja våra internationella kamrater runtom i världen, då måste man flyga ibland
Redan på LO-kongressen 2016 fick ledningen ett flertal klimatuppdrag av ombuden.
Att ta fram ett klimatpolitiskt program var ett av dem.
– Klimatet är en viktig fråga för oss. Nu kan man också se en Greta Thunberg-effekt. Vi vill lyfta fram att det är viktiga frågor för fackföreningsrörelsen, säger Berit Müllerström.
Förslagen i LO:s klimatpolitiska program
- Investeringar i en cirkulär materialförsörjning och grön cement.
- Investeringar i ett klimatsmart energisystem med sol, vind och vätgas.
- Investeringar i ett fossilfritt transportsystem med mer kollektivtrafik.
- Investeringar i biobaserade industrikombinat och bättre förutsättningar för de gröna näringarna att göra klimatnytta.
- Investeringar i ökat träbyggnation för att skapa jobb i
hela landet och samtidigt minska klimatutsläppen och bostadsbristen.
Ja, svarar hon på frågan om klimatet är den viktigaste frågan för Sverige.
– Och för världen. Det kostar mindre nu om vi påbörjar det arbetet än om vi väntar och får lägga jättestora resurser längre fram.
Hur orolig är du?
– Jag är jätteorolig över klimatet om vi inte gör något nu. Vi måste börja enskilt som personer och sedan jobba i organisationer i samhället för att världen ska bli bättre så att vi verkligen överlever.
Greta Thunberg skulle nog säga att du inte borde ha flugit till Almedalen. Vad tänker du om det?
– Absolut. Det hade hon helt säkert sagt. Och jag tycker att det är riktigt att vi faktiskt får ner flygandet. Men nu flög jag hit, för att det går snabbare. Och då är det viktigt att klimatkompensera. Men i övrigt försöker jag i väldigt hög grad åka kollektivt.
Hur ska ni på LO nå ut till medlemmar som inte tycker att klimat är så viktigt?
– Min bild är att våra medlemmar är intresserade av klimatet, det påverkar mig själv och min omgivning. Det kan handla om att utgå från jobben. Jag var på Cementa här på Gotland. De arbetar med en ny, miljöanpassad teknik. De som jobbar där är väldigt medvetna om att de måste ställa om sin produktion.
För klimatengagerade i den fackliga värden heter lösningen för att få ner utsläppen ”en rättvis omställning”.
När jobb försvinner i fossiltunga sektorer ska de anställda få stöd att skola om sig för att kunna ta de nya, grönare jobben.
– Ny teknik gör ju att några jobb kommer att försvinna men samtidigt kommer nya att komma till och då måste jag känna mig trygg i den här omställningen.
LO-fackens klimatlinje handlar dels om att staten går in med mer pengar till utsläppsintensiva industrier så att de får hjälp att minska utsläppen.
Dels om att det måste finnas en bra a-kassa och fungerande system för att omskola sig.
Så de förhandlingar om bland annat omställning som pågår mellan LO och Svenskt Näringsliv är viktiga för klimatet?
– Absolut, de är jätteviktiga.
Min bild är att våra medlemmar är intresserade av klimatet, det påverkar mig själv och min omgivning. Det kan handla om att utgå från jobben
LO har av vissa setts som något av en bakåtsträvare när det gäller miljö- och klimatfrågor.
Bland annat skrev tidningen ETC:s grundare Johan Ehrenberg nyligen om ”fackföreningsrörelsens pinsamma konservatism”.
Han menar att LO ”i praktiken fungerat som en bromskloss för Socialdemokraterna och gjort att partiet inte haft någon egen klimatpolitik”.
– Det tycker jag inte att vi har varit. Vi är för att företagen ska bära sig, företag som inte bär sig ska man inte subventionera. Där tycker jag att Karl-Petter (Thorwaldsson, LO:s ordförande, reds.anm) verkligen har uttalat sig för miljön. Och det är viktigt med hela paketet, att det finns ett skyddsnät i samband med klimatomställningen, säger Berit Müllerström.
Ibland är det som att de enda färgerna som finns i klimatdebatten är svart och vitt, menar hon.
– Det är äta kött eller inte äta kött, åka kollektivt eller åka bil. Men alla kan inte åka kollektivt, så ser inte vårt land ut. Då kan man köra bil fossilfritt. Och flyga ska man inte, säger Greta. Men ibland kanske man måste. Inte till Gotland som jag gjorde nu, det är inte nödvändigt. Men om vi vill stödja våra internationella kamrater runtom i världen, då måste man flyga ibland.
4 snabba klimatfrågor till Berit Müllerström
1. Tar Socialdemokraterna sitt klimatansvar?
– Ja, det tycker jag. Men de skulle kunna vara ännu mer på offensiven.
2. Ja eller nej till utbyggnad av Preems raffinaderi i Lysekil?
– Ja. Det är bättre att vi utvecklar verksamheten där till att bli miljövänlig än att man gör det någon annanstans där man är sämre på miljö.
Kan man inte använda det som argument för att göra vad som helst? Att det alltid finns någon som kan göra det sämre?
– Jag tycker inte det är så. Vi måste visa vägen.
3. Bygga en fjärde landningsbana på Arlanda?
– Nej.
Varför inte?
– Om vi nu ska flyga lite mindre så behöver man kanske inte heller den landningsbanan.
4. Flygplats i Sälen. Ja eller nej?
– Får man passa? Så här: Jag är helt övertygad om att sätter man krav på flyget att man ska ha annat bränsle då kan man fortsätta flyga. Det är ju utsläppen det handlar om. Oljemiljardärerna har fått styra ganska länge. Det gäller att liksom ligga på utvecklingen.
Forskare och miljöorganisationer har pekat på att flygresor baserat på förnybart bränsle i stor skala ligger en bra bit bort och att vi snarare måste minska vårt flygande.
– Tittar jag bakåt var det vissa saker som jag inte trodde var möjliga. Som att vi skulle prata i telefon utan sladd – utvecklingen går verkligen framåt.
Du menar att det kan gå snabbare än vad man nu tror?
– Ja.