Arbetet kan vinna pris för digital satsning på datajournalistik
Arbetet kan återigen vinna pris på Fackförbundspressens dag. Denna gång är tidningen nominerad för Bästa digitala satsning.
De senaste åren har Arbetet jobbat extra med datajournalistik, inte minst på vår webbsajt. Det har nu bidragit till att Arbetet kan vinna pris för Bästa digitala satsning på Fackförbundspressens dag.
Anledningen till nomineringen är, enligt juryn, satsningen på just dataresearch och programmeringskunskaper.
De senaste året har Arbetet till exempel avslöjat problem med Arbetsförmedlingens stöd och matchning samt hur lång tid det tar för Arbetsmiljöverket att komma ut på inspektion när skyddsombuden anmält missförhållande.
Inför riksdagsvalet sammanställdes också de vanligaste orden i partiernas valmanifest i ordmoln på nätet.
– Det är jätteroligt att redaktionens satsning på databasjournalistik och programmering uppmärksammas. Resultatet av satsningen är flera tunga nyheter och Arbetet har kunnat göra granskningar av arbetsmarknaden som aldrig tidigare har gjorts. Vi ser det som ett viktigt bidrag till att öka den allmänna kunskapen om villkoren på arbetsmarknaden och varför det är viktigt i människors liv, säger Arbetets chefredaktör Yonna Waltersson.
De andra nominerade i samma kategori är Kommunalarbetaren (som liksom Arbetet ingår i LO Mediehus) för redaktionens arbete med datadriven instrumentell digital journalistik och Byggnadsarbetaren för sin Facebookgrupp ”Byggmissar – klantigast i Byggsverige”.
Priserna kommer att delas ut på Fackförbundspressens dag den 11 april.
I fjol tog Arbetets reporter Mårten Nilsson hem priset för Fackförbundspressens bästa avslöjande för sin granskning av Svenska Veterinärförbundet.