Ett år efter handelns Metoo-upprop: ”Hört förvånansvärt lite”
Företagen måste göra betydligt mer för att stoppa övergrepp och sexuella trakasserier inom handeln. Det är en av slutsatserna när Metoo-uppropet #obekvämarbetstid summerar året som gått i en färsk rapport.
Den 10 januari 2018 publicerades #obekvämarbetstid i Handelsnytt. Totalt skrev 377 handelsanställda kvinnor under, och precis likt andra Metoo-upprop synliggjordes omfattningen av övergreppen och trakasserierna.
”En av mina chefer sa till mig: Tur att du inte har kort kjol på dig idag, jag är så jävla kåt att jag blivit tvungen att knulla dig”
”Jag har blivit frågad om en avsugning ingår i jeansprovningen, om jag kommer med på köpet osv”
”Jag armbågar honom i revbenen och sliter mig loss… Han skrattar. Men gumman, bli inte så arg. Du ska vara glad att jag inte våldtog dig i stället”
Med vittnesmål likt dessa kunde ingen längre blunda för allvaret och vidden av problemet. Men vad har då hänt ett år senare? Och hur har branschen svarat?
Enligt Maria Karlsson, en av huvudförfattarna till rapporten om #obekvämarbetstid som släpps i dag, har reaktionerna lämnat en del i övrigt att önska. I alla fall från företagen.
– Vi har hört förvånansvärt lite från dem och från Svensk Handel. Om till exempel Ica eller Ikea hade gått ut och sagt att nu utbildar vi alla för att motverka sexuella trakasserier så hade det hänt något. Det skulle ha blivit normskapande och sipprat nedåt. Vi tycker att Svensk Handel borde engagera sig för att ta fram en sådan utbildning, säger hon till Handelsnytt.
Trots företagens relativa ointresse finns det många ljusglimtar. Precis som med samhället i övrigt har handeln blivit mer medveten, menar Maria Karlsson. Det har är mycket lättare att prata om ämnet i dag.
Att facket tidigt engagerade och stöttade, samt samordningen med andra Metoo-upprop är andra framgångar. Den här rapporten är ytterligare ett framsteg, säger hon.
– Här finns allt vi vill säga och belysa. Vi ser den som ett viktigt verktyg för branschen och för samhället i stort. Vi hoppas att den kan bli en startpunkt för ett verkligt förändringsarbete på företagen, säger Maria Karlsson.
Rapporten är uppdelad i olika kapitel där specifika problemen hos arbetsgivare, kollegor, kunder, säkerhetspersonal och utomstående så som hantverkare och varuleverantörer lyfts fram.
Enligt Maria Karlsson har det varit viktigt att inte fastna vid att det bara är kunder som är förövare, även om de procentuellt sett står för merparten av trakasserierna.
– Problemen finns överallt. Det är viktigt att inte fastna i någon kategori, säger hon.
– Man pratar mycket om varuvärden och ekonomiska förluster. Vi saknar människoaspekten i det. Vi har till exempel många vittnesmål om män som onanerar i provhytterna. Att de kunderna kan kliva in nästa dag och göra samma sak igen, det är sjukt.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Handelsnytt, som tillsammans med Arbetet och fem andra tidningar ingår i LO Mediehus.
Detta vill #obekvämarbetstid
• Inför möjligheten att porta kunder. Lagförslaget som nu utreds måste även inkludera anställdas rätt till en arbetsplats fri från sexuella trakasserier.
• Skriv in sexuella trakasserier och övergrepp som en parameter i Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö.
• Se över lagstiftningen så att det blir svårare för arbetsgivare att kringgå ansvaret vad gäller sexuella trakasserier och övergrepp.
• Utredningsskyldigheten för arbetsgivare ska utökas så att trakasserier utförda av kunder eller annan tredje man också omfattas.
• Avskaffa allmän visstidsanställningar.
• Utveckla utbildningen för säkerhetspersonal så att den innefattar kunskap kring sexuella trakasserier och övergrepp.