”Smitnotor kommer också att dras från dricksen. Det är var och ens ansvar att hålla koll på sina bord!”

Så stod det i mejlet som personalen på Stockholmsrestaurangen East nyligen fick från ledningen, rapporterar Stockholm Direkt.

Filip Güven, ägare av PDF Brasserie Group, koncernen där restaurangen ingår, säger så här till tidningen om beslutet:

– Vi har haft stora problem med smitnotor en tid och därför inför vi det här. Vi följer lagen. Det här ska dra igång nu, personalen har skrivit på ett avtal och är med på tåget.

Om det saknas ett giltigt skäl för att det blivit en springnota ska personalen stå för den, enligt Filip Güven som hoppas att notor som lämnas obetalda av gästerna nu ska minska.

Stockholm Direkt skriver att restaurangen hänvisar till en paragraf i kollektivavtalet. Paragrafen handlar om att avdrag från lönen kan göras om personal varit grovt vårdslös.

I praktiken kommer personalen som haft ansvar för bordet med springnotan få betala med sin egen dricks.

I andra fall, där personalen har en giltig förklaring till springnotan, ska restaurangen betala den.

Per Persson, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket, anser att East tolkar lagen fel.

– Springnotor är arbetsgivarens ansvar, punkt slut, säger Per Persson, avtalsexpert på HRF, till Stockholm Direkt.

För att paragrafen om grov vårdslöshet skulle bli aktuell skulle det enligt Per Persson krävas att personalen avsiktligt medverkat genom att till exempel bjuda sina vänner på middag och sedan uppmanat dem att springa därifrån.