Han slår sig ned på en soffa på terrassen. Bakom honom en flashig skyline, en vajande amerikansk flagga. En kvinna kommer med hans barn som han håller om en stund.

Nytt klipp.

Mannen i träningskläder.  Han rusar upp för en trappa samtidigt som tränaren peppar honom och sen en bild från en strand. Han har föräldrledighet, friskvård och rätt till sex veckor semester. Han lever som en kung, ”Lika a Swede”.

Filmen är gjord med glimten i ögat. Påkostad, reklamig och med syftet är att sprida information om den svenska arbetsmarknadsmodellen.

I rapporten ”The untapped possibilities of Youtube as a trade union tool” som publicerats av det fackliga forskningsinstutet ETUI i Bryssel har de gått igenom hur 80 fackliga organisationer i Europa har använt Youtube under åren 2007 till 2016.  Under den tidsperioden har facken laddat upp mer än 13 000 videoklipp.

TCO:s film lades ut 2014 och är den fackliga Youtubefilm som, enligt rapporten, haft flesta visningar i Europa, över 800 000. Det rekordet har nu passerats av LO:s valfilm som lades ut i början av augusti 2018 och redan nu har över en miljon visningar.

De svenska statsvetarna Jenny Jansson och Katrin Uba på Uppsala universitet som undersökt hur europeiska fackföreningar använder Youtube.

 

Video från YouTube

Genom att börja spela videon godkänner du YouTubes dataskydsspolicy.

Like a Swede har visats flest gånger och TCO:s uppföljare ”Business like a Swede” kom på andra plats när det kommer till antalet visningar. Sen är frågan om filmerna påverkat något.

– Deras film blev viral för den var genomtänkt, rolig och gjort på engelska så att den kunde nå en stor publik som kanske inte bryr sig om facket, säger Jenny Jansson till Arbetet Global.

Hennes undersökning visar att det finns stora skillnader i hur facken i norra och södra Europa använder sig av Youtube.

– Facken i södra Europa laddar upp flest filmer men det är mest klipp på demonstrationer, det gör man inte i Sverige. Jag tror att vi i Sverige är mer medvetna att om vi lägger ut filmer på de som demonstrerar så kan högerextrema rörelser använda sig av det, säger Jenny Jansson.

En miljard tittare som ser sex miljarder timmar film – varje månad.

Youtube är en av de största medieplattformarna i världen. Många unga får stora delar av sin världsbild formad av klippen som sprids där.

För fackföreningar i Europa finns all anledning att fundera över hur Youtube kan användas för att kommunicera med medlemmar.

– Tendenserna är att det blir fler filmer och att facken ser det som viktigt. Särskilt eftersom facken befinner sig i en sorts kris och det är svårt att organisera unga. Samtidigt vet vi att unga befinner sig mycket på Youtube. Särskilt i Sverige där de flesta under 25 är inne på Youtube dagligen, säger Jenny Jansson.

Italien är det land där facken lagt ut flest Youtube-filmer, 3 800 videoklipp under den undersökta perioden.

Efter Italien kommer Frankrike och Spanien.

Nätkampanj fick Walmart att höja lönen

Global

Det land som har flest visningar per videoklipp är Schweiz – i genomsnitt över 10 000 visningar per film – och därefter Sverige med ett genomsnitt på drygt 6 000 visningar per film.

Jenny Jansson gör en uppdelning mellan olika typer av filmer. Vissa fack gör filmer för att informera de egna medlemmarna och stärka den interna demokratin. Andra satsar mer på värva och påverka.

Schweiziska fack har fått stor spridning på filmer inför till exempel folkomröstningar.  I Sverige finns det, enligt Jenny Jansson, skillnader mellan hur arbetar-  tjänstemannafacken använder filmer.

– LO-förbunden använder mer Youtube för att informera medlemmar och därmed stärka den interna demokratin. Det är också viktigt, men det finns nog ett utrymme för fler förbund att använda Youtube för att värva flera. Vi vet också att ungdomar använder Youtube för att söka information, säger Jenny Jansson.