H&M kritiseras för svikna lönelöften
Under H&M:s årsstämma protesterade Clean Clothes Campaign mot klädkedjan, som nätverket anser sviker sina tidigare löften om att införa levnadslöner.
Ett tiotal aktivister från Tyskland, Schweiz och Nederländerna hade rest till Stockholm för att framföra sina kritik då H&M hade bolagsstämma i Sverige.
– Det försöker backa från sitt tidigare löfte om att införa levnadslöner, säger David Hachfeld från Clean Clothes Campaign, en av aktiviteterna som rest till Sverige för att framföra sina protester.
2013 satte H&M målet att 850 000 textilarbetare skulle få en levnadslön – alltså en lön som räcker till för att betala mat, hyra och de allra nödvändigaste – detta år, 2018.
Clean Clothes Campaign anser nu att klädföretaget backar från sitt tidigare löfte och har därför dragit igång en internationell kampanj – Turn, around H&M! – med syftet att höja textilarbetarnas löner.
I Stockholm märks kampanjen av i och med att aktivister protesterar utanför bolagets årsstämma, men även i vårt grannland Finland genomförde aktivister gatuprotester i Helsingfors tidigare i veckan och i Bangalore, Indien, genomfördes en annan protestaktion.
H&M anser däremot att företaget gjort vad det kunnat för att förbättra villkoren för textilarbetare runt om i världen.
Klädkedjans hållbarhetschef Anna Gedda säger till Dagens Nyheter att målet med en levnadslön för 850 000 arbetare är en feltolkning av media.
Enligt henne var målet att koncernens strategiska leverantörer skulle ha ett lönesystem på plats 2018. 2013 rörde det sig om 850 000 anställda men i dag har kategorierna för leverantörerna förändrats och därför har endast 375 000 arbetare fått ett förbättrat lönesystem.
I ett pressmeddelande skriver klädkedjan att antalet arbetare som har fackliga representanter har ökat och nu uppgår till 620 000.
David Hachfeld från Clean Clothes Campaign är inte nöjd med den förklaringen.
– Det är tydligt att de försöker backa ifrån sitt första löfte 2013 som jag tyckte var riktigt bra. Deras förklaring i pressmeddelande är endast en kommunikationsstrategi som går ut på att bortförklara sig.