Fackets hjälptelefon: ”Se till att få ett anställningsbevis!”
Vad ska jag tjäna? Måste jag finna mig i att chefen ändrar schemat på kort varsel? Jag trivs inte alls, kan jag sluta? Frågorna är många till Fackets hjälptelefon - fler än i fjol, faktiskt.
Frågor om lönen är det absolut vanligaste, berättar Ola Palmgren, en av de tre som svarar på frågor när unga ringer om sina sommarjobb.
– Oftast ringer sommarjobbarna själva eller deras föräldrar, men ibland är det faktiskt arbetsgivaren som undrar vad de bör betala en ungdom.
– Många av frågorna som vi får går att reda ut ganska enkelt om det finns ett anställningsbevis. Annars står ord mot ord och det blir mycket svårare. Det ringer unga som anser att de blivit lovade jobb, och sedan inte får något, eller får helt andra villkor och arbetsuppgifter än vad de tycker att de var överens om.
Detta är hans första sommar på Fackets hjälptelefon och ett av de värsta fallen han fått hjälpa till med hittills var en chef som trakasserade sin anställde, hörde av sig hemma gång på gång, kritiserade sommarjobbarens beteende och krävde att den skulle jobba jämt. Även när personen ville sluta blev det stora problem, chefen vägrade gå med på det och anställningsbeviset var oklart.
– Det är svårt att säga vilken uppsägningstid som gäller om det inte framgår någon anställningsform, säger Ola Palmgren.
I sådana fall är det bara att hoppas att personen kan få hjälp av en facklig ombudsman, konstaterar han.
– Ingen av oss här är jurist, vi är bara fackligt aktiva sedan flera år.
Kan du skicka med dina viktigaste råd till sommarjobbare?
– Se till att du får ett anställningsbevis! Det är det viktigaste av allt. Sedan bör du kolla om det finns kollektivavtal, det är ett tecken på att det är ett seriöst företag som erbjuder bra villkor.
– Mitt tredje råd blir: Gå med i facket! Då kan du få hjälp om det blir något problem. Och det går bra att vara även om man bara är sommarjobbare.
Fackets hjälptelefon
Fackets hjälptelefon är LO:s rådgivning för sommarjobbare. Den svarar på frågor per telefon 020-56 00 56, per mejl 020.560056@lo.se eller via sin Facebooksida.
Hittills i år har 660 samtal mottagits. I fjol togs 526 samtal emot under samma period.
De branscher som frågorna oftast gäller är hotell och restaurang, kommunal och handeln. Det är också de branscher där de flesta unga får sina sommarjobb.
På ung.lo.se kan du läsa mer om vilka regler som gäller för sommarjobbare i olika åldrar.