Skärmavbild 2016-03-17 kl. 09.41.08

Oscargalan nyligen visar att den animerade filmen står fortsatt stark. Bland årets fem nominerade fanns lika många höjdpunkter och två av de mindre kända har premiär i mars.

I lärofadern Hayao Miyazakis anda tycks japanska Studio Ghibli fortsätta på höjden av sin förmåga. När Marnie var där (premiär 23 mars) är en saga om skapandets och fantasins kraft, med fokus på en adopterad, astmatisk flicka i stan som skickas till Hokkaido för friskare luft. Det klassiska anslaget skulle kunna landa platt hos många regissörer, men Hiromasa Yonebayashis (Lånaren Arrietty) serena handlag skapar stor poesi i gränslandet mellan dröm och verklighet.

Något liknande skulle kunna sägas om brasilianska Pojken och världen (premiär förra veckan). Den dialoglösa filmen skildrar en överväldigande resa från regnskog till storstadens kapital och karneval. Allt ur barnets upptäckarperspektiv, när en liten pojke bestämmer sig för att följa i fotspåren på sin arbetssökande pappa.

Regissören Alê Abreu utgår från tomma vita ark och fyller dem med collage och kolorerade målningar. Filmen är rik på associationer, från kubism och naivism till popkonst och dagens allsmäktiga reklamspråk. Men framför allt är det ett konstverk i egen rätt.  Sällan har skövling, förorening och fabriksarbetets passiviserande effekter på individen skildrats så sinnrikt.

Jon Asp