Vad är pengar? visar på det absurda i marknadsekonomin och bygger på ekonomikrönikor i SvD av Andreas Cervenka.  Foto: Sören Vilks

Vad är pengar? visar på det absurda i marknadsekonomin och bygger på ekonomikrönikor i SvD av Andreas Cervenka.  Foto: Sören Vilks

Hur skapas pengar? Det låter galet, men det sker varje gång en bank beviljar ett lån. Pengaproduktionen är överlämnad åt vinstintresset, sammantvinnad med kreditgivningen. Och medan bankerna håvar in fantasivinster växer skulderna. Och riskerna. Tills korten en dag synas, bluffen avslöjas och bankirerna står nakna.

För att undvika ett sammanbrott tvingas då staten ta över skulderna. Ge garantier. Återupprätta förtroendet. För det är ju vad allt bygger på. Förtroende.

Den här typen av ekonomikritik kan numera insupas på Dramaten, där Elin Lamms, Magnus Florins och Andreas Cervenkas Vad är pengar? går för fulla salonger. Absurditeterna i den reella ekonomin omsätts i politiskt laddad scenkonst, precis som i Jonas Hassen Khemiris och Farnaz Arbabis ≈ [ungefär lika med].

Samhällskritisk teater med marknadssamhället i fokus tycks vara lika inne som under 1920-talet, då Berthold Brecht iscensatte kapitalismens konfliktpunkter.

I april hälsar Stockholms stadsteater Välkommen till prekariatet, en satirisk föreställning som riktar blicken mot arbetsmarknadens marginaler: timvikarierna, de bemanningsanställda, migrantarbetarna. Dessutom med dans och sång, precis som i Berthold Brechts och Kurt Weills Tolvskillingsoperan.

Trenden märks också i de fria teatergrupperna. I höstas satte Profilteatern i Umeå upp den satiriska pjäsen Ursäkta, skulle ni kunna svälta lite tystare, med texter av Liv Strömqvist och Sara Granér. Teater Tribunalen i Stockholm dissekerar nu den nymoderata arbetslinjen i Experimentet. Och i april ska gruppen Det Sovande Folket – som förra året dramatiserade Fredrik Reinfeldts glömda alster – ge sig på vinstjakten i välfärden i Dö inte än! jag ska bara fakturera först.

Kent Werne