2015 års modell av Volvo XC90. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

I dag rullar den första serietillverkade Volvo XC90 av den nya modellen ut från produktionslinan i Torslandafabriken i Göteborg.

Den nya generationen av XC90 innebär att nattskiftet ska återinföras sju år efter att det togs bort. Totalt behövs 1 300 anställda.

– Vi har tagit in de första 200 och de har redan börjat att jobba för att lära upp sig. Rekryteringen av resten fortsätter, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

När bolaget i höstas gick ut med nyheten om ett tredje skift var planen att det skulle vara igång i april, men nu pekar det snarare mot början av maj.

Nya XC90 är den första bil som Volvo utvecklat helt på egen hand sedan Geely blev ägare 2010. Den markerar starten på något nytt.

Efter att ha övervintrat med gamla modeller, besparingar och personalneddragningar är Volvo Cars nu i ett helt annat läge. Försäljningsrekord, ekonomin på plus och nyanställningar i båda Sverige och Kina.

Nedgången i USA är dock ett fortsatt orosmoln och där finns förhoppningar om att nya XC90 ska få de amerikanska bilkunderna att hitta tillbaka till Volvo.

Den första XC90-modellen tillverkades i mer än 600 000 exemplar på fabriken i Torslanda, med start 2002.