Nu kan bemanningsbranschen hålla koll på arbetsmiljön med hjälp av en app i mobilen. Det är en av världens första arbetsmiljöappar som Prevent nu lanserar tillsammans med arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen, Jusek och IF Metall.

Arbetsmiljöappen.

Arbetsmiljöansvaret för uthyrda konsulter faller ibland mellan stolarna eftersom ansvaret formellt delas mellan bemanningsföretaget och det inhyrande företaget. Arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen har därför tagit initiativ till att ta fram en app för arbetsmiljön som konsultcheferna i branschen kan använda. Appen innehåller en checklista för riskbedömning av de uthyrdas tillfälliga arbetsplatser.

Appen är ett verktyg som gör det lättare att dokumentera och sammanställa, förklarar Jan Johansson, expert på arbetsmiljöfrågor hos Almega.

– Vi ville att våra företag skulle ha en enklare handläggning av arbetsmiljöfrågorna. Det ska vara lätt att dokumentera och sammanställa informationen innan man kör igång. Då blir riskhanteringen bättre och mer effektiv. Jag tror det här kommer att bli stort framöver.

Appen utgår från Prevents skriftliga checklista för bemanningsbranschen och är uppdelad i före, under och efter uppdraget. I appen kan man checka av alla punkter om arbetsmiljön, och lagra checklistor för hur många arbetsplatser man vill.

Även facket ser många fördelar med den nya appen.

– Arbetsmiljöansvaret för konsultcheferna blir lättare, vilket gagnar både dem och de konsulter som ska ut på uppdrag. I förlängningen vinner även kunderna på det, eftersom det blir uppmärksammat att de har en god arbetsmiljö för samtliga på arbetsplatsen, säger Cecilia Tazewell, ombudsman på Jusek, i en kommentar till lanseringen av den nya appen.

 

Fotnot: Ladda ner appen här