Precis som i fjol drar det ihop sig till konflikt i skärgårdstrafiken lagom till påsk. Sjöbefälen har sagt upp kollektivavtalet med Almega till på torsdag.

Ännu har inga konfliktvarsel lagts, men tonläget är redan uppskruvat. I ett pressmeddelande anklagar Almega Sjöbefälen för att ha girat 180 grader när det var dags att skriva avtal i december. Sedan dess har Sjöbefälen bara låtsats förhandla, enligt Almega.

– Vi har aldrig låtsats. Tvärtom har vi förhandlat mycket intensivt om Almegas förslag att byta lönesystem. Vi har diskuterat deras systemskifte seriöst, men sedan har vi och Almega kommit till olika slutsatser, säger Martin Lindeblad, vd i Sjöbefälsföreningen, och fortsätter:

– Det innebär inte att Almega kan gå ifrån sitt ansvar att ge våra medlemmar samma löneökningar som alla andra på arbetsmarknaden. Vi har inte kunnat få något kollektivavtal om 2014 års löner.

Striden gäller lönemodellen. Almega vill ha bort de ”gammalmodiga” tarifflönerna och ersätta dem med individuella löner.

Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega, pekar på att befälets insatser påverkar ekonomin. Under isvintrar kan bränslenotan variera upp eller ner med tusentals kronor beroende på hur fartyget körs.

Tarifflönerna orsakade en strid mellan Seko sjöfolk och Almega i höstas. Seko strejkade i en vecka. Almega lockoutade sjömännen på deras lediga dagar. Konflikten pågick i en vecka. Tarifflönerna blev kvar.

I går har Sjöbefälen tackat nej till ett bud från medlarna Jan Sjölin och Gunnar Samuelsson. Från och med torsdag råder ett avtalslöst tillstånd.

Om mönstret från förra påsken upprepas på nytt kommer Sjöbefälen att varsla om strejk till påsk. Almega kommer att svara med att lockouta befälen på deras lediga dagar. Förra året gjorde parterna upp innan det blev konflikt.