rickardgustafson

Rickard Gustafson, SAS vd, kan vara nöjd med vinsten. Men var femte kabinanställd är sjukskriven.

 

BAKOM SIFFRAN. 19 procent av de kabinanställda hos flygbolaget SAS är sjukskrivna. Samtidigt redovisar företaget en miljardvinst för det senaste kvartalet.

– De anställda får betala för att företaget misskötts, säger Gunnar Mandahl, ordförande för Svensk Pilotförening.

I höstas var SAS nära konkurs. En del av företagets krishantering var att kräva lönesänkningar och andra försämringar för de anställda.

Resultatet av förhandlingarna blev lönesänkning och försämringar för piloterna, medan det stannade vid hårdare arbete och sämre schema för de kabinanställda tjänstemännen. Transports centrala avtal stod emot företagets krav, men SAS har sedan dess beslutat att lägga ut lastarnas arbete på något annat företag – och det har lett till stor oro bland lastarna. Även incheckningen ska SAS göra sig av med.

I förra veckan presenterade SAS en kraftigt förbättrad vinst. I kvartalsrapporten skriver företaget: ”Det är glädjande att vår kraftfulla och genomgripande omstrukturering har förväntad effekt och SAS går stärkt ur tredje kvartalet med ett positivt resultat före skatt med 1 120 MSEK.” Vinsten är alltså 1,12 miljarder kronor.

Enligt uppgift till Arbetet är 19 procent av de kabinanställda på SAS sjukskrivna. Det betyder att var femte är frånvarande. Samma källor hävdar att arbetsschemat för den flygande kabinpersonalen blivit mycket hårdare, och uppfattningen är att det inte längre går att leva normalt familjeliv och vara kabinanställd hos SAS. Och det berättas att kabinanställda ringer och gråter för att jobbet är så tufft.

Kabinpersonalen på SAS organiseras av Unionen. Kabinklubben vill dock inte ge några kommentarer till Arbetet.

Arbetet erfar också att mer än 20 procent av kabinpersonalen i Norge är sjukskriven och att frånvaron ligger på 13 procent bland delar av incheckningspersonalen i Sverige.

Även bland piloterna stiger sjukskrivningstalen. I höstas tvingades piloterna på SAS att gå med på att avstå en månadslön varje år. Enligt samma uppgörelse får de ett betydligt sämre pensionsavtal än tidigare och måste arbeta ytterligare en dag varje månad.

– De anställdas uppoffringar är betydande och de är avgörande för den vinst SAS nu redovisar, säger Gunnar Mandahl i Svensk Pilotförening.

– Jobbet har blivit sämre på alla sätt. Piloterna jobbar hårdare och tjänar mindre, säger han.

Gunnar Mandahl berättar att piloterna blivit av med sitt förmånsbaserade pensionssystem och att det har ersatts med ett avgiftsbaserat system. Enligt Svensk Pilotförening har SAS på fyra år halverat kostnaderna för piloterna.

– Räkningen har fel adressat. Det är ägarna som är ansvariga för att SAS misskötts, säger Gunnar Mandahl.

Även om Transports medlemmar hos SAS inte fått några försämringar i det centrala avtalet så slimmas organisationen och schemat har blivit tuffare även för dem. Andelen sjuka ligger strax under 10 procent, berättar Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning.

– Det SAS gör går helt enligt deras plan. Det är en jäkla press att spara kostnader. Så är det i hela flygbranschen, som lider av överproduktion och lågpriskonkurrens. Och det är personalen som får betala priset, säger Transportombudsmannen.

Kenneth Grampes motmedel är att stärka facket. Han säger att det gäller att organisera och bygga upp starka lokala fackliga organisationer för att möta flygbolagen krav.

– Allt det här är jättepositivt, sa SAS vd Rickard Gustafson till TT när kvartalsrapporten presenterades. Men vi är också på det klara med att ett kvartal inte gör ett helår och det är hård konkurrens. Vi är helt inställda på att genomföra vårt stora omställningsprogram till fullo. Det är det vi har fokus på nu.

SAS

• Ägs av de svenska, norska och danska staterna samt av privata investerare som Wallenberg.
• Bildades 1946.
• Företagets viktigaste flygplatser är Arlanda, Kastrup i Köpenhamn och Gardemoen i Oslo.
• Har mellan 1 500 och 1 600 anställda piloter.
• Transport organiserar i första hand flyg­planstekniker och lastare. Teknikerna är några hundra och lastarna på SAS i Sverige är bortåt 1 000 personer.
• Senaste kvartalet ökade trafiken med 5,6 procent och passagerarintäkterna gick upp med 5,6 procent.
• Har 153 flygplan. Förra året flög bolaget 28 miljoner passagerare.