Hamnkonflikten i de svenska hamnarna utlöstes vid midnatt, under natten mot torsdagen. Det är Transportarbetareförbundet som utlyst aktionen, mot bland annat nyanställningar och övertid, medan Hamnarbetarförbundet sympatiagerar.

I Göteborg var effekterna för Logent Ports and Terminals, som främst arbetar med bilar men också en del annat gods, de förutsägbara.

– Vi har bara dagverksamhet i Göteborg, som en följd av blockaden, säger Micael Arvidsson, pressansvarig, på torsdagsmorgonen.

Man har också verksamhet i Stockholms hamn, men där är man enligt Arvidsson inte lika beroende av extrapersonal för arbetet.

I Helsingborgs hamn fortlöper dagverksamheten som vanligt. Men fartyg som lägger till i hamnen på kvällar, nätter och helger får det värre.

– Ett exempel, i morgon kväll kommer ett fartyg som blir liggande hela helgen. Att behöva vänta till måndag innebär leder till enorma kostnader för rederiet, säger Johan Ullenby, produktionschef i Helsingborgs hamn, till TT.

Ullenby tror att effekterna av hamnkonflikten märks ännu mer i morgon.

– I och med att alla hamnar är påverkade och många fartyg rör sig från hamn till hamn kan det bli omfattande följdverkningar som vi inte känner till, säger han.

Scandlines, som kör färjetrafik mellan Helsingör i Danmark och Helsingborg, berörs inte av konflikten, enligt Ullenby.