Det dåliga vädret har gjort att en del sommarjobbare fått arbeta färre timmar och för en del har det inte blivit något alls av sommarjobbet.

Jämfört med förra året är effekterna av vädret det som sticker ut mest bland dem som ringer till Fackets hjälptelefon för sommarjobbande ungdomar. Det berättar LO:s kommunikationschef Marie Linder.

– Vi talar om att de som har sommarjobb borde se till att få antalet arbetstimmar inskrivet i anställningsbeviset. Och om det är graverande fall så kontaktar vi det berörda fackförbundet, säger hon.

Fram tills nu har det varit tre personer som svarat på frågor och under resten av sommaren kommer det att finnas två personer vid fackets hjälptelefon på LO-kansliet.

De vanligaste frågorna på LO:s hjälptelefons hemsida

Till viss del är det samma problem som dyker upp varje år. Och framför allt handlar det om frågor om lön, arbetstider och anställningsbevis.

Marie Linder berättar att det än så länge bara finns preliminära uppgifter om hjälptelefonen. Fram till i förra veckan hade 1 366 personer ringt till hjälptelefonen. Det är en halvering jämfört med motsvarande period år 2010.

I gengäld har antalet besökare på webben ökat kraftigt. Hittills har hjälptelefonens hemsida haft 30 000 unika besökare. Och det är en kraftig ökning enligt Marie Linder. Det finns dock ännu ingen jämförelsesiffra.

Många har dessutom tittat på frågor och svar på LO:s ungdomssida.

I arbetet med sommarjobbande unga satsar facket i år mer på uppsökande verksamhet. Hittills och när inte alla distrikt rapporterat har facket träffat 36 000 personer.

LO-distriktet i Gävle-Dala pratade med 12 000 personer på Peace and love-festivalen i Borlänge. Och distriktet har dessutom pratat med ytterligare 4 000 personer.

LO:s hjälptelefon

Har nummer 020-56 00 56. Hemsidan har adress http://sommarjobb.lo.se/ och rymmer även berättelser på temat "Första gången".