Foto: Bertil Ericson

Jag har alltid haft ett stort intresse för barn och människor, säger pedagogen Lena Andersson när hon tänkt efter en stund.

– Jag gick och ringde på hos grannarna för att gå ut med, inte hundar – utan deras barn!

Redan som 17-åring började hon jobba på en lekskola. Sedan följde år av jobb på både förskola och fritidshem, men de sista åren på förskola trivdes hon inte. Till slut sa hon upp sig för att jobba som vikarie under tiden som hon läste kurser i specialpedagogik.

Ett av de första vikariaten var på Albatrossen, och hon trivdes direkt. Albatrossen är en skola och fritids för 16 barn med autism eller utvecklingsstörning.

– Här vill man fortfarande någonting, elevernas bästa. Jag måste jobba så.

Hennes erfarenheter från förskolan passar väldigt bra eftersom hon kan använda viss småbarnspedagogik på barnen.

När eleven jobbar vid sin bänk sitter pedagogen bredvid, eller mittemot. Bänkpassen är korta, och varvas med aktivitetstid då eleverna själva bestämmer vad de vill göra. Det finns mycket att välja på, både spel och pyssel, och ett särskilt gungrum. Bänkarna står bakom skärmar för att skapa extra lugn.

Som pedagog följer Lena Andersson sin elev nästan hela dagen den är i skolan, och det ihop med rutinerna i skolan ger en trygghet för barnen, berättar hon.

Skolarbetet styrs av klassens lärare, som informerar pedagogerna så att de kan hjälpa eleverna på ett bra sätt. Även aktiviteterna kan vara pedagogiskt upplagda, som att spela spel för att träna på att vänta på sin tur.

– Det finns en stor okunskap kring särskolor, man vet inte vad det är för typ av elever, säger Lena Andersson apropå hur andra ser på hennes jobb.

En del äldre släktingar tycker synd om henne och tror att hon har ett jobbigt jobb, medan många yngre i stället är väldigt nyfikna och tycker att det låter spännande.

– Det finns så mycket bra med det här jobbet, med de här barnen. En dag hörde vi en kille som hade knäckt läskoden. Han hade kämpat i fem år, och så hörde vi bakom skärmen hur han läste själv. Jag tittade på min kollega och ögonen tårades på oss båda två.

 

Klicka på bilden för att se den i större format.

FAKTA

OM LENA ANDERSSON

55 år, förskollärare på grundsärskolan Albatrossen i Stockholm.

År i yrket: 38 år inom barnomsorg, varav 4 här.

Bäst med jobbet: Att få vara med barnen och se deras utveckling.

Sämst med jobbet: För lite planeringstid, skulle vilja göra mer material till fritids.

Utmaning just nu: Vi har en elev som har börjat få tillbaka sådana utbrott som de annars får när de är nya här, när allt nytt blir överväldigande. Det är en utmaning att få eleven att känna sig trygg igen.

Yrkesstolthet: Erfarenheten och kunnandet. Om man ser bakom handikappet ser man en person med sin personlighet och sina begåvningar. En person som jag blir imponerad av.

Yrkeshemlighet: Det finns nog inga hemligheter. En hemlighet för mig är att jag som ny här började analysera min omgivning och mig själv. Jag såg slängar av adhd och autism lite överallt. Men det där fick jag sluta med, det var inte så populärt bland mina vänner.

Om jag inte blivit pedagog: Det var nog bra att jag blev pedagog. Jag jobbade en sommar på postgirot, det var katastrofalt, jag är så dålig med siffror.

OM FÖRSKOLLÄRARE I SÄRSKOLOR

Det finns ungefär 48 700 förskollärare, hur många av dem som jobbar inom särskola finns ingen statistik på.

Utbildning: Lärarutbildning med påbyggnadskurser inom specialpedagogik.

Lön: Genomsnittet för förskollärare är 23 900 kronor.

Fackförbund: Lärarförbundet.

Framtidsutsikter: Framtiden ser mycket god ut. Det är brist på både förskollärare och specialpedagoger medan barnkullarna har blivit större.

Källor: Lärarförbundet, Skolverket, Arbetsförmedlingen