Låglöneåkeriet Frode Laursen Polskas vd Thorkil Andersen frias även av Svea hovrätt.

I domen skriver hovrätten att uppgifterna om lastbilar som gått i skytteltrafik mellan Göteborg, Stockholm och Västerås är ”klart besvärande” för åkeriet.

Men åtalet gäller transporter på våren 2009. Då gällde andra EU-regler än i dag. Enligt domen finns det ingenting i de gamla EU-reglerna som säger att åkeriets vd Thorkil Andersen måste dokumentera vad lastbilarna gjorde i Sverige.

Åklagaren har bevisbördan. Hovrätten anser inte att åklagaren har styrkt att Frode Laursen Polska har kört inrikestrafik mer än vad EU-reglerna tillåter.

Hovrättens dom lär inte överklagas. Det är ändå osäkert vilken betydelse den får, eftersom EU-reglerna ändrades 2010. Nu står det klart och tydligt att en utländsk lastbil får göra högst tre inrikestransporter i anslutning till en körning till Sverige. De nya reglerna ålägger också åkeriet att redovisa vad lastbilarna gör i Sverige.

Möjligen hade kammaråklagare Jens Carlström vunnit målet om de nya reglerna hade varit i kraft. Han argumentation gick ut på att åkeriet måste kunna tala om vad dess lastbilar gör i Sverige, men i de gamla EU-reglerna finns inget sådant krav.