Kinesiska Youngman lade redan för en knappt vecka sedan ett nytt reviderat bud på konkursboet Saab Automobile.

Det säger grundaren och ägaren till Youngmankoncernen Pang Qingnian i en intervju med Svenska Dagbladet på plats i Kina.

Han säger sig också vara beredd att satsa tolv miljarder kronor på att utveckla nya Saabmodeller. Och han lovar att bilar fortfarande tillverkas i Trollhättan om fem år.

– Det är en förutsättning, säger han till SvD och syftar bland annat på att rika kineser helst köper bilar tillverkade i väst. Men han hävdar också att Saab inte bara är teknik och varumärke.

– Vi har inte kapacitet här att utveckla bilarna. Och jag vill gärna ha kvar många i den gamla ledningen.

Att de uppsagda Saabarbetarna nu flyr Saab ser han som ett problem.

– Utan de anställda går det inte, nu måste det gå snabbt, säger Pang.

Hur högt det nya budet som Youngman lämnat är säger han inte men tidigare uppgifter har kretsat kring två miljarder kronor. Men det kan höjas om konkursförvaltarna visar ”rätt bevis” för att det är värt det, säger han.

Pang Qingnians åtrå till Saab är mångårig. År 2008, långt innan Victor Muller dök upp på scenen försökte han köpa in sig men då Sade GM nej med hänvisning till att de redan hade två Kina-partners.