Ska konkursade Saab Automobile säljas som helhet innan personalen skingras är det ont om tid. Kinesiska Youngman vill stå först i kön och förbereder sig för ett nytt möte med förvaltarna.

Direkt efter konkursen för tre veckor sedan skyndade sig Youngmans vd Rachel Pang till Sverige.

– Jag hade ett bra möte med konkursförvaltarna. Vi lade fram ett förslag, säger hon till TT.

Nu är hon på väg hit igen.

– Vi ska ha ett nytt möte, men jag kan inte säga exakt när.

Troligen blir det inte nu i veckan, utan först nästa vecka.

Den veckan löper den statliga lönegarantin ut eftersom den bara gäller en månad efter konkursen, det vill säga till den 19 januari. Vill konkursförvaltarna hålla kvar personalen längre måste lönerna betalas ur konkursboet.

Youngman är mån om att de Saabanställda och viktig kompetens inte försvinner.

– Vårt förslag innebär att vi ska ha kvar produktionen i Trollhättan. Sedan vill vi även ha tillverkning i Kina, säger Rachel Pang.

Hon understryker att Youngman tror på Saabs varumärke.

– Vår affärsplan handlar om att bygga Saabmodeller. Vi vill behålla märket Saab.

Framför allt siktar Youngman på den nya plattformen Phoenix, men den anses ha ett eller två år kvar av utveckling. Ska det finnas något att tillverka tills den är klar skulle nuvarande 9-3 kunna vara en öppning, enligt en källa.

Den är inte lika hårt styrd av General Motors. Saabs tidigare ägare har annars blockerat alla möjligheter för Youngman att ta över teknik.

– För 9-3 handlar det mer om inköpsavtal än rena rättigheter, säger källan.

Det bedöms som betydligt svårare att få GM att släppa ifrån sig nya 9-5 och 9-4 X.

Youngman kommer att ställas mot flera andra spekulanter. Turkiska investmentbolaget Brightwell har deklarerat sitt intresse. Indiska jättekoncernen Mahindra uppges också finnas på listan.

Att borgenärerna får ut så mycket som möjligt är det som ska styra förvaltarnas val enligt Rolf Åbjörnsson, advokat och konkurskunnig.

– Allt handlar om att få in cash. Om intressenten vill ha kvar produktion i Trollhättan har ingen betydelse, säger han och framhåller att förvaltarna har stor makt.

– De har diktatoriska befogenheter och kan till och med riva upp gamla avtal, säger han.

Yang Jian, redaktör för branschtidningen Automotive News China, ifrågasätter pratet om att vilja bevara fabriken i Trollhättan.

– Jag tror att de som vill köpa Saab framför allt vill åt tekniken. Det är inte meningsfullt att ha en fabrik i Sverige och sedan importera dyrt till Kina, säger han.

I Kina ryktas om Saabintresse också från flera statliga bolag.

– Ja, ska man tro ryktena så vill BAIC, Dongfeng och även SAIC, som redan samarbetar med GM, åt Saab, säger Yang Jian.