Kort semester på Saab
Två veckor. Det är all semester de anställda i produktionen på Saab i Trollhättan får i sommar, efter att facket gjort en överenskommelse med företaget.
– Vi behöver komma ikapp. Vi har många beställningar inne och nu står vi ju tyvärr still igen, säger Håkan Skött, klubbordförande för IF Metall på Saab.
Sedan en vecka står Saab i Trollhättan still igen. Bilproduktionen hade bara varit igång i några dagar, efter det tidigare sju veckor långa stoppet, när banden åter stannade. Och de kommer att stå still i alla fall de närmsta dagarna.
– Den här veckan ut vet vi att det inte blir någon produktion, men sedan hoppas jag att vi kommer i gång igen på måndag, men det är inget jag vet, säger Håkan Skött.
Anledningen till stoppet är att Saab fortfarande saknar pengar för att betala sina leverantörer och att förhandlingarna om avbetalningsplaner pågår.
Det långa stoppet är inte bara kostsamt, utan gör också att Saab får svårt att hinna leverera de beställningar som finns. För att försöka komma i kapp får de anställda nu kortare sommarsemester. Två av de fyra planerade semesterveckorna flyttas i stället till julen. Som plåster på såren får de anställda 20 000 kronor i ett engångsbelopp nästa år.
Håkan Skött säger att det aldrig är roligt att teckna avtal som förkortar semestern, och att det inte spelar någon roll att många av de anställda redan gått hemma stora delar av våren.
– Det går inte att räkna som semester. Det är inte avkopplande att gå och oroa sig för om man ska ha något jobb att komma tillbaka till. De anställda har inte heller kunnat åka någonstans eftersom de fått besked dag för dag om hur det bli imorgon.
Med tanke på Saabs läge var det dock nödvändigt att korta sommarsemestern, enligt Håkan Skött.
– Det är trots allt bättre att försöka vända det här företaget på fötter igen och förhoppningsvis få behålla jobben, säger han.
I går presenterade också Saab ytterligare en uppgörelse med ett kinesiskt företag. Den här gången är det biltillverkaren Youngman, eller Zhejiang Youngman Lotus Automobile, som det fullständiga namnet är, som ska gå in som delägare.
Spyker och Youngman har tecknat en avsiktsförklaring om att Youngman ska betala 135 miljoner Euro för 29,9 procent av aktierna i Spyker cars, som i morgon byter namn till Swedish Automobile. Den kinesiska bildistributören Pang Da ska köpa 24 procent av aktierna för 109 miljoner Euro.
Uppgörelsen måste dock först godkännas av en rad olika instanser både i Kina, Sverige och EU, och även om alla skulle säga ja dröjer det därför innan pengarna kan komma in.
Håkan Skött har inte satt sig in i uppgörelsen än, men är ändå positiv.
– Det verkar jättebra. Det är ju rätt mycket pengar det handlar om, men det är på längre sikt. Vi har ju ett kortsiktigt behov att lösa också så att vi kommer igång igen säger han.
Saab väntar fortfarande på besked från både regeringen och Europeiska investeringsbanken (EIB) när det gäller den ryske affärsmannen Vladimir Antonov som vill gå in både som delägare i Saab och som köpare till Saabs fastigheter, vilket skulle kunna fylla på kassan.
– Jag begriper verkligen inte varför beskedet dröjer i alla fall inte från regeringen. De skulle kunna snabba på processen och sätta press på EIB om de bara ville, säger Håkan Skött.