Glädjen är stor i Trollhättan efter beskedet om Saabs kinesiska samarbete som ska trygga finansieringen. Men än vågar de anställda på bilfabriken inte andas ut.

– Jag hoppas att det här är räddningen, men vi vet för lite än, säger Terttu Urpilainen.

Hon är kontrollant på måleriet och har jobbat på Saab i 42 år. Hon säger att det har gått upp och ner förut, och att det är för tidigt att andas ut än.

– Det har varit besked hit och dit förut, men det är klart att det är positivt, säger hon.

Även kollegan Pi Lakkitsunton är glad över beskedet om det kinesiska samarbetet.

– Det är positivt, men jag vet inte så mycket mer. Jag lyssnar på radion för att höra vad de säger, säger hon.

Både hon och Terttu Urpilainen har fått besked att de ska vara på jobbet igen på torsdag. De är glada över att den ofrivilliga ledigheten nu verkar gå mot sitt slut, även om de ännu inte vet när produktionen startar igen.

– Det är bara att hålla tummarna för att det här betyder att vi kan komma igång snabbt, säger Pi Lakkitsunton.

Enligt Victor Muller, vd för Spyker Cars och ordförande för Saab Automobile, ska produktionen komma igång igen i nästa vecka i Trollhättan. Han säger också att finansieringen av Saab är löst både på kort och på lång sikt.

Ett nytt lån på 30 miljoner euro ska tillsammans med en utbetalning på lånet från Europeiska investeringsbanken (EIB) ge pengar som behövs på kort sikt. Uppgörelsen med Hawtai Motors ger dessutom 150 miljoner euro, enligt ett pressmeddelande från Spyker Cars.

Enligt avtalet med Hawtai Motors ska det byggas Saabar av modellen 9-3 i Kina för den kinesiska marknaden i ett så kallat joint venture, samriskbolag, uppger TT. Produktionen ska komma igång under 2013, enligt Victor Muller, som betonar att avtalet är bra både för Saab, Trollhättan och Sverige.

– Produktionen i Sverige ska öka och antalet anställda i Sverige ska öka, säger han.

– Det faktum att vi nu har en distributör i Kina gör att den här marknaden nu öppnas för oss och vi kan sälja fler bilar, säger han till TT.

Trots den nya uppgörelsen väntar Saab fortfarande på besked från regeringen, EIB och GM, om hur de ställer sig till den ryske finansmannen Vladimir Antonov som delägare i Saab. De måste också godkänna de nya lösningarna på finansieringen som Saab nu har presenterat, och överenskommelsen med Hawtai ska också godkännas av de kinesiska myndigheterna.