Volvo Personvagnar har dragit igång en anställningsvåg. Främst för att vässa sin produktutveckling. Men också för att kunna bygga fler bilar.

Slår alla planer in handlar det om runt 1 800 nya arbetstillfällen i år och nästa år.

Det innebär ändå inte att man är tillbaka på de nivåer som rådde före krisen 2008 när runt 6 000 anställda fick gå, men det nattsvarta då har bytts mot en ljus framtidstro. Med goda försäljningssiffror i ryggen har det numera Geelyägda bolaget lagt fast vad man kallar en aggressiv produktplan. Till det krävs folk.

På tisdagen kallade ledningen till presskonferens för att berätta om en av de största rekryteringskampanjerna i bolagets historia.

De 3 500 ingenjörerna på huvudkontoret i Göteborg ska få sällskap av ytterligare 900 ingenjörer det närmaste året. Mest eftertraktade är de med kompetens inom kraftelektronik och mjukvara. Dessutom behövs det 100 personer till för olika funktioner på huvudkontoret.

Volvo vill passa på att öka mångfalden och bredden. Bolaget vill locka fler yngre, fler utlandsfödda och fler kvinnor.

– Sådana som jag, medelålders män i kostym, behöver vi inte fler av. Det har vi för många av, säger Paul Welander, chef för forskning- och utveckling.

– Vi behöver nya unga hungriga ingenjörer med olika bakgrunder och olika infallsvinklar så att vi får en annan syn på tekniklösningar, fortsätter han.

I dag finns 2 355 utbildade gymnasieingenjörer som är öppet arbetslösa eller som deltar i program med aktivitetsstöd.

– Jag tror att det finns gott om ingenjörer om man letar på rätt ställen, som utomeuropeiskt födda som kan ha jobbat som ingenjörer ganska nära inpå det att de kom till Sverige. Dem kan vi stötta med kompletterande utbildning, säger Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist.

Sören Carlsson, ordförande för Unionen på Volvo PV, är osäker på hur det ska gå att rekrytera så många med rätt kompetens på relativt kort tid.

– De står ju inte utanför och väntar precis. Det är knivskarp konkurrens. Men vi surfar på en framgångsvåg så jag hoppas att det ska gå, säger han.

Dessutom behövs det fler bilbyggare. Till fabriken i belgiska Gent ska ytterligare 200 anställas. Även Torslandafabriken behöver öka. Nyligen har bilbyggarna där blivit 250 fler och personaldirektören Björn Sällström tror att det blir ytterligare 200 under året. Förutsatt att volymökningen fortsätter.

– Vi har också en beredskap för att öka flexibiliteten mellan fabrikerna och att ta över produktion av S60 från Gent, säger Björn Sällström.

Dessutom tillkommer planerade nyanställningar på det nya forsknings- och utvecklingscentrumet i Shanghai där man i år ska vara runt 200 ingenjörer.