Två av tre i LO-opinion tycker att det är rätt att tillåta politisk reklam i tv. Drygt hälften tror att tv-reklamen kan öka valdeltagandet.

på tv-reklam i största allmänhet. En stor grupp tycker att tv-reklamen bara gör den politiska debatten ännu ytligare.

– Informationen värderas utifrån sammanhanget. Det politiska budskapet i en reklamfilm i tv4 får samma tyngd som blöjreklam, tycker Johan Ask, boendehandledare på Mokvarns gruppbostad i Skövde och aktiv i Kommunal.

Bo Emanuelsson, vårdbiträde i Brandbergen utanför Stockholm och aktiv i Kommunal, är inne på samma linje.

– Politiska budskap är inte liktydigt med tandkrämsförsäljning, anser han.

Mikael Delerholm, Huddinge, vice ordförande i Handelsklubben på Ikea i Kungens kurva utanför Stockholm, konstaterar att de partier som är rikast kan köpa mest reklam och därmed ljuga mest. Han tar ett par budskap från Moderaterna och Centern som exempel.

De negativa synpunkterna är fler än de positiva. Någon tycker att ”allt som kan få folk att gå till valurnorna är bra”. Mer positiva än så är inte de som är med i LO-opinion till den politiska tv-reklamen.

En av tre har för övrigt inte sett någon reklamfilm.