När de stora elefanterna dansar ökar risken för bilarbetarna i svenska Torsås att bli av med jobben.

I september fick bilarbetarna på Faurecia Exhaust Systems i småländska Torsås samma besked som tusentals andra inom industrin. Deras jobb är i farozonen. Cirka 160 anställningar ska bort, flyttas till koncernens fabriker i Frankrike och Tjeckien.

– Det är ett pengaspel som pågår och många av medlemmarna tycker att vår regeringen inte gör någonting för att rädda våra jobb, säger Liselott Palmqvist, klubbordförande på IF Metall.

Storpolitiskt spel
Bakom flytten ligger ett storpolitiskt spel där stödmiljarder har påverkat beslutet om i vilket land neddragningarna ska göras.

Lars Holmqvist, vd för den europeiska leverantörsorganisationen Clepa, har haft insyn i affären.

Den franska regeringen gav ett stöd på mer än 30 miljarder kronor till PSA Peugeot som äger Faurecia. Då flyttade Faurecia jobb från Tjeckien till Frankrike.

Men det fick Tjeckien att reagera.

– Faurecia påmindes av den tjeckiska staten om att företaget fått etableringsstöd och att den därför ville ha kvar jobben i sitt land, säger Lars Holmqvist.

Nu var frågan hur Tjeckien skulle kompenseras.

Tyst överenskommelse
I september fick de svenska bilarbetarna besked om att produktionen skulle flyttas till Frankrike och Tjeckien.

– Det finns en överenskommelse i det här fallet att inte flytta jobb som man fått stöd för att behålla. Några sådana skriftliga avtal sluts dock aldrig, det är en tyst överenskommelse, säger han.

Och i småländska Torsås riskerar bilarbetarna att bli av med jobben. Men kanske klarar de sig ändå. Den senaste månaden har det börjat ljusna i bilindustrin.