Monteringsjobben på Volvo Lastvagnars fabrik i Umeå är i fara. Nu vädjar fackklubbarna till regeringen och riksdagen om att öka transportstödet till industrin.
– Vårt avstånd är onekligen en stor nackdel. Ska vi ha någon industri kvar norr om Gävle måste något göras, säger William Frank, klubbordförande för IF Metall.

För ett år sedan arbetade runt tusen anställda med hyttmontering och tillhörande logistik i Umeå. Efter neddragningarna på grund av krisen är det i dag bara 250 kvar, och nu är även deras jobb i fara.

Volvo Lastvagnar har flyttat stora delar av monteringen till sin fabrik i belgiska Gent, där monteringen ska öka ännu mer enligt planerna. Det pågår också en utredning om att flytta hyttmontering från Umeå till Göteborg.

– Vi är oroliga att all monteringen försvinner härifrån, säger William Frank, klubbordförande för IF Metall.

– Avståndet hit upp är en stor nackdel för oss och halveringen av transportstödet sedan några år tillbaka har inte gjort det lättare för oss, säger han.

Upptagen minister
Fackklubbarna på Volvo Lastvagnar i Umeå ville träffa näringsminister Maud Olofsson för att diskutera frågan, men hon hade inte tid, vilket William Frank beklagar.

– Hon är ju uppifrån och borde ha någon känsla för vad det här betyder för norrländsk industri. Det gäller ju inte bara oss. Om ett storföretag försvinner drar det med sig en rad småföretag, säger han.

I ett öppet brev till näringsutskottet i riksdagen kräver fackklubbarna att villkoren för transportstödet ändras så att det geografiska läget inte blir en uppenbar konkurrensnackdel för fabriken.

Löften
Fackklubbarna påpekar också att Volvo Lastvagnar fått statsstöd på sammanlagt 130 miljoner kronor för att utveckla fabriken och trygga jobben. Enligt facken var en viktig förutsättning för statsstödet att företaget lovade att Umeå skulle vara en komplett hyttfabrik även i framtiden. Facken vill nu att politikerna kräver att dessa löften från Volvo hålls.

Brevet skickades förra veckan. Fackklubbarna har ännu inte fått några reaktioner från politikerna, men de hoppas att de ska visa intresse, och gärna besöka fabriken.

– Vi hoppas att de ska sätta sig in i problemen och göra ett omtag av transportstödet, för om det sker får vi en bättre position när det handlar om att konkurrera om monteringen, säger William Frank.