Det ska bli lättare att bli medlem och facket ska vara tillgängligt 24 timmar om dygnet, beslutade LO:s kongress för ett år sedan. Men resultaten låter vänta på sig.

LO-förbunden har förlorat var åttonde medlem sedan medlemsraset startade 2007, då regeringen chockhöjde avgiften till a-kassan.

På LO-kongressen förra året lyftes medlemsvärvning fram som den viktigaste frågan för fackförbunden.

Facket skulle ha en gemensam 24-timmarsservice på nätet och telefonservice även på obekväma arbetstider.

– Det är en fråga vi fortsätter att jobba med, och jag tror fortfarande på den modellen. Man ska aldrig vara längre än ett telefonsamtal från facket, säger LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin.

När detta kan bli verklighet kan hon dock inte svara på, men hon säger att diskussionerna om att utöka LO:s hjälptelefon pågår mellan förbunden.

– Vi ska ha ett nummer som finns tillgängligt för alla på ett bredare sätt än vi har nu, så mycket är klart, och det ska vi ha redan under det här året, säger Wanja Lundby-Wedin.

För att vända utvecklingen måste facket bli bättre på att nå ut främst till unga och till dem med otrygga anställningar som byter bransch ofta.

Där är organisationsgraden som lägst.

– Vi måste satsa på att organisera alla från första arbetsdagen, och det kräver att vi är närvarande på arbetsplatserna, att det finnas någon där som erbjuder medlemskapet till de unga och nya, säger hon.

Ett sätt att underlätta rekryteringen kan vara ett införa att anpassat och billigare medlemskap till dem som jobbar extra eller har korta kontrakt.

LO-kongressen gav LO i uppgift att utreda möjligheten.

Rapporten skulle ha kommit i våras, men utredningen pågår fortfarande.

– Vi lämnade en delrapport till representantskapet i våras, men de slutgiltiga förslagen kommer i höst, säger Bengt Hallberg på LO, som ansvarar för utredningen.

Men facket måste inte bara bli bättre på att värva, utan också på att behålla medlemmarna, även om de byter bransch.

– Det är oerhört viktigt eftersom vi vet att ungefär en tredjedel av tappet sker när medlemmar går från ett förbund till ett annat, säger Wanja Lundby-Wedin.

Även på den punkten pågår en utredning inom LO som ska vara klar i höst. En tanke i utredningen är att det avlämnande förbundet ska ha ansvar för att hela övergången fungerar.

Även om kongressbesluten ännu inte är genomförda, och de flesta förbund fortsätter att tappa medlemmar, så är inte satsningarna på medlemsvärvning misslyckade, enligt Wanja Lundby-Wedin.

– Jag tror vi ser resultat. Om vi inte jobbat med frågan så pass mycket hade det nog sett värre ut. Trots att samtliga LO-medlemmar fått kraftigt höjda avgifter stannar de flesta kvar och vi värvar också nya medlemmar.

 

 

FAKTA / Så raggar ditt förbund medlemmar

Mängder av värvningsmetoder och satsningar pågår i LO-förbunden. LO-Tidningen har gjort ett urval av dem.

Byggnads: Strutspizza
15 heltidsanställda som bara värvar medlemmar och ringer runt till ickeanslutna. Ändringar i organisationen så att fler fackliga är ute mer tid på arbetsplatserna.  Kampanj med erbjudanden om till exempel gratis strutspizza och rabatterad opera för medlemmar.

Elektrikerförbundet: Gratis för elever
Gratis elevmedlemsskap. Nästan alla nya kommer direkt från gymnasiet och är därmed redan med i facket när de börjar jobba.
En medlemsvärvare vars uppgift är att ringa runt till samtliga oorganiserade.

Fastighets: Månadens värvare
Alla medlemmar får en kaffemugg för varje ny medlem de värvar. Månadens värvare presenteras i medlemstidningen för att inspirera.

GS: Medlemsvård
Satsar mest på att vårda befintliga medlemmar genom facklig närvaro. Avdelningarna ska se till att samtliga arbetsplatser där det finns medlemmar besöks varje år.

Handels: Betalkort

Betalkort med medlemsförmåner lanseras i september. Billigare medlemskap för dem som tjänar mindre än 8 000 kronor i månaden och bor i storstäder.
   
Hotell- och restaurangfacket: Drinkbok
Klassiskt fotarbete. Går runt på arbetsplatserna för att i första hand värva förtroendevalda som i sin tur kan värva medlemmar. Drinkbok med intervjuer och facklig information till anställda på innekrogarna som vanligen vänder facket ryggen.
   
IF Metall: Alla ska tillfrågas
Förbund och avdelningar har satsat 30 miljoner på två år för att öka närvaron på arbetsplatserna och rekrytera både medlemmar och nya förtroendevalda.
Målet är att alla anställda ska få frågan om de vill vara med i facket.

Kommunal: Prova på
Värvningsansvariga på varje avdelning rapporterar till förbundskontoret. Värvningsdagar då alla från avdelningar och förbundskontor är ute. Prova på-medlemskap för dem under 26 där de tre första månaderna är gratis.
Gratis elevmedlemskap för gymnasieungdomar.

Livs: Satsar på unga
Försök med medlemsutbildning för ickemedlemmar på ett antal arbetsplatser. Vikten av att vara ute på arbetsplatserna betonas i alla sammanhang, och det satsas extra på att få unga att engagera sig och hålla medlemsutbildningar.

Musikerförbundet: Myspace
Många musiker lägger upp sin musik på internetsidan Myspace. Förbundet har sedan årsskiftet en anställd som kontaktar musikerna via sidan och ger information om facket.
   
Målareförbundet: Ringer avhoppare
Fångar upp nästan alla nya genom gratis elevmedlemskap och satsar mycket på gymnasieinformation. Försöker stoppa utträden genom att ringa eller söka upp alla som vill gå ur.   

Pappers: Behöver inte värva
Har fördelen av att bara ha stora arbetsplatser med god facklig representation.
Avdelningarna finns på arbetsplatserna och de flesta nya går med i facket utan någon större värvningsinsats.

Seko: Följer upp utbildade
En dags introduktionsutbildning för oorganiserade. Medlemsutbildning för alla nya medlemmar.
Uppföljning några månader efteråt, där de nya får frågan om de vill engagera sig mer.
Olika slags billiga studerandemedlemskap för gymnasieelever och högskolestudenter som jobbar extra.

Transport: Förenklar blanketter
Uppsökeriveckor två gånger om året, då alla lokalfunktionärer är ute på arbetsplatserna.
Underlättar medlemskap genom nya förenklade blanketter.
Arbetar med att få igång mer utåtriktad verksamhet i avdelningarna.